Funguje lépe PPC reklama na Googlu, nebo na Facebooku?

Obsah článku

Ze světa onlajnu

Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.
Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.

    Jestli funguje lépe PPC reklama na Googlu, či Facebooku, nelze jednoznačně říct. Záleží na situaci. Ale existují indicie, podle kterých můžete odhadnout, která reklama bude výhodnější právě pro vás. Probereme je v dnešním článku zaměřeném na srovnání těchto dvou významných poskytovatelů reklamy.

    PPC jako absolutní základ reklamy

    Platba za kliknutí (anglicky pay-per-click, PPC) je model internetové reklamy, kde inzerent platí za kliknutí na reklamní inzerát. 

    PPC reklama je v mnoha ohledech geniální. Pokud ji dobře nastavíte, platíte jen za relevantní publikum, které vaše nabídka zaujme a které se ji rozhodne prozkoumat. Ti, kteří s nezájmem projdou kolem, se vás netýkají. Nic neplatíte, přestože vaši reklamu viděli. 

    PPC reklama se navíc dobře měří a přináší okamžité výsledky – narozdíl od SEO aktivit, kde je potřeba si na výsledky pár měsíců (někdy i let) počkat. Díky tomu je významným nástrojem firem, které berou marketing vážně. Často nejvýznamnějším. No jo, ale kam investovat, když chci s PPC reklamou začít (nebo to chci dělat líp)?

    Jak na úspěšnou PPC reklamu? Připravte si data

    Nelze jednoznačně říct, že PPC reklama na Googlu je lepší (přestože to k této odpovědi často svádí). Případ od případu je jiný. 

    Nějaké základní shrnutí určitě vytvořit můžeme a najdete ho na konci článku, ale pokud si chcete na otázku odpovědět poctivě a rozhodnout se podle vaší konkrétní situace, chce to lepší přípravu.

    Chcete s PPC dobře vydělávat? Pak musíte začít důkladným průzkumem zaměřeným především na zákazníka.
    Chcete s PPC dobře vydělávat? Pak musíte začít důkladným průzkumem zaměřeným především na zákazníka.

    Analýza klíčových slov je klíčový dokument

    O analýze klíčových slov jsme už napsali na našem blogu několik článků. Jde o komplikovanou disciplínu, ale pokud se chcete vrhnout do marketingu, je to zcela klíčový krok. Analýza vám odhalí, co přesně vaši zákazníci na internetu hledají za slovní spojení. Díky tomu porozumíte svému publiku a dokážete reklamy lépe uchopit. 

    S analýzou klíčových slov uvidíte, co vaši zákazníci hledají za slovní spojení, zjistíte, jak moc velká konkurence vás čeká, a to jsou rozhodně zásadní informace. Pokud jsou vaše klíčová slova na Googlu hledaná, tak to rozhodně smysl má. Také však můžete zjistit, že vaši zákazníci zde prozatím témata relevantní s vaším businessem nehledají, a proto pak může být zajímavější inzerovat jinde, třeba na sociální síti Facebook.

    Charakteristika zákazníka je důležitá (nejen) pro Facebook

    Kdo je váš zákazník? Když si na tuhle otázku dokážete dobře odpovědět, propagace vašich produktů a služeb rázem začne být podstatně snadnější. Dokážete odhadnout, které prodejní argumenty zaberou. Víte, které marketingové kanály by pro vás mohly být efektivní. 

    Znát svého zákazníka tedy potřebujete vždy. Pokud navíc chcete inzerovat na Facebooku, platí to dvojnásob. Reklamy na této sociální síti můžete dobře definovat dle svého cílového publika, a to podle jeho zájmů, věku, aktivit, vzdělání, bydliště či zaměstnání. Čím víc toho o svých zákaznících víte, tím lépe.

    V jaké nákupní fázi je váš zákazník?

    Nedávno jsme pro vás psali o skvělém marketingovém nástroji STDC. Článek popisuje, jak důležité je chápat, v jaké fázi nákupního procesu se váš zákazník nachází. I to vám napoví při určování ideálního reklamního kanálu. Čím blíže je zákazník k rozhodnutí o nákupu, tím lépe bude PPC reklama fungovat.

    Už jste si někdy vytvořili profil svého vzorového zákazníka? Výborný nástroj, který vám pomůže lépe si představit, s kým jednáte a jak na vás bude reagovat.

    Znáte hledanost „vašich“ klíčových slov?

    V první řadě se určitě znovu společně zamyslíme nad klíčovými slovy. Dělal vám analýzu klíčových slov opravdový profík? Pokud ne, věřte, že to není ztráta peněz. Je to dobrá investice. 

    Správné zacílení reklamy na správná slova ve vyhledávání může pěkně rozhýbat prodeje. Pokud už víte, jak si na Googlu či Seznamu stojíte, stačí jen vyřešit následující:

    1) Má slova jsou velmi hledaná a velmi konkurenční

    Můžete patřit do skupiny, pro kterou je PPC na Googlu dražší záležitost. Konkurence je silná, za umístění musíte platit více peněz. Ale nenechte se hned odradit. Často to může dávat smysl i tak, především tehdy, pokud prodáváte dražší produkty či máte specifickou cílovou skupinu, kterou by se vám nepodařilo jinde jednodušeji (levněji) zacílit. 

    Navíc nezapomeňte, že PPC reklama je investice, která generuje ve většině případů okamžité prodeje, jelikož zde často oslovujete zákazníky rozhodnuté ke koupi vašeho či konkurenčního produktu/služby. 

    2) Má slova nejsou příliš hledaná

    V tom případě sice budete mít reklamu příjemně levnou, jenže co z toho, když ji nikdo neuvidí? 

    Pokud znáte své publikum a můžete jej charakterizovat dle jeho zájmů, věku, aktivit, vzdělání, bydliště či zaměstnání, pak je ideální Facebook (resp. Instagram či LinkedIn). 

    Možná nikdo nemá pocit, že váš produkt zrovna potřebuje. Ale když dokážete správně zacílit publikum a skvěle mu produkt prezentovat, může být najednou všechno jinak. Hodit se pak bude nejen znalost vašeho publika, ale také vhodná optimalizace reklamy, se kterou vám pomůže Facebook Ads specialista.

    Facebook je skvělý. Ale musíte rozumět svému publiku. I proto, že bude mluvit. Veřejně. A to je občas výzva.

    Facebook umí najít ideálního zákazníka

    Věděli jste, že Facebook umí najít prototyp vašeho ideálního zákazníka? Facebook nabízí dvě taktiky, jak takového zákazníka získat, a to pomocí lookalike publika či typem reklamy nazývaným DABA – tu ocení spíše majitelé e-shopů či byznysy pracující s produktovým katalogem (feedem).

    Lookalike publikum 

    Pro tvorbu lookalike publika si Facebook vezme data od vašich fanoušků, z vaší e-mailové databáze či návštěvníků vašeho webu (pokud na vašem webu využíváte Facebook pixel). Bere v potaz všechny, které jste již zaujali. Lookalike publikum vám pak umožní cílit na lidi, kteří mají podobný profil.

    DABA reklama (pro e-shopaře)

    DABA neboli Dynamic Ads for Broad Audience je Facebookem nově doporučené cílení na širší publikum s vyloučením pouze vašich stávajících zákazníků. Specifikace cílové skupiny je omezena pouze geograficky a demograficky. Cílem je zasáhnutí nových uživatelů, kteří ještě nebyli na vašem webu, a maximalizace výkonu díky zobrazení relevantního obsahu každému potenciálnímů zákazníkovi. 

    Vaše reklama se však bude zobrazovat relevantním zákazníkům. Například těm, kteří často navštěvují weby s hodinkami, Facebook v reklamě zobrazí na prvních místech v carouselu hodinky. Jinak tomu bude pro uživatelku, která pravidelně objednává kosmetiku. Ta například uvidí na prvních místech kosmetické přípravky, pakliže toto zboží prodáváte.

    Facebook toho o nás dnes ví hrozně moc. Alespoň pokud chceme efektivně cílit reklamu, je to dobrá zpráva.

    Jeden malý kámen úrazu

    Nejspíš jste už někde slyšeli, že vyhodnocování reklamy je klíčem k úspěchu. A ano, samozřejmě vám doporučujeme vyzkoušet ideálně oba inzertní systémy, pokud to dává jen trochu smysl, a vyhodnocovat. Nicméně, je tu malý háček.

    Zásluhu na získání konverze může mít Facebook i Google

    Představte si například, že vám běží reklama na Facebooku, kde se na ni každou chvíli kouká Anička a přemýšlí, jestli u vás nakoupí. Jednoho dne se rozhodne, otevře počítač, napíše jméno vašeho produktu, proklikne se přes PPC a nakoupí. 

    Vy se díváte na data. Hurá, PPC na Googlu funguje! A Facebook? Ten je k ničemu. To si můžete snadno pomyslet, především pokud těch Aniček bude mnohem víc. Ale nakoupila by Anička bez Facebooku? A to je přesně ono. Oba kanály se v ideálním případě doplňují. Vyhodnocujte, zkoušejte a sledujte, ale tohle mějte vždy na paměti. Oba jsou skvělé a oba dávají smysl. Většinou.

    Potřebujete to probrat konkrétně? 

    Rádi vám v rámci konzultace poradíme přesně na míru. Nebo se rovnou o vaši PPC reklamu postaráme. V každém případě přejeme hodně reklamních úspěchů a hlavně kýžených konverzí.

    Zuzana Ševčíková
    Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.

    Pojďme se sejít

    Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.

      Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
      +420 771 177 011
      info@suzzie.cz
      Všechny kontakty
      Impact Hub,
      Drtinova 557/10,
      150 00 Praha 5
      Impact Hub,
      Cyrilská 7,
      602 00 Brno
      Zobrazit na mapě
      © 2024 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
      Suzzie.cz logo
      Pro váš úspěch v digitálním světě.

      Líbí se vám článek?

      Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.