Jestli funguje lépe PPC reklama na Googlu, či Facebooku, nelze jednoznačně říct. Záleží na situaci. Ale existují indicie, podle kterých můžete odhadnout, která reklama bude výhodnější právě pro vás. Probereme je v dnešním článku zaměřeném na srovnání těchto dvou významných poskytovatelů reklamy.
Platba za kliknutí (anglicky pay-per-click, PPC) je model internetové reklamy, kde inzerent platí za kliknutí na reklamní inzerát.
PPC reklama je v mnoha ohledech geniální. Pokud ji dobře nastavíte, platíte jen za relevantní publikum, které vaše nabídka zaujme a které se ji rozhodne prozkoumat. Ti, kteří s nezájmem projdou kolem, se vás netýkají. Nic neplatíte, přestože vaši reklamu viděli.
PPC reklama se navíc dobře měří a přináší okamžité výsledky – narozdíl od SEO aktivit, kde je potřeba si na výsledky pár měsíců (někdy i let) počkat. Díky tomu je významným nástrojem firem, které berou marketing vážně. Často nejvýznamnějším. No jo, ale kam investovat, když chci s PPC reklamou začít (nebo to chci dělat líp)?
Nelze jednoznačně říct, že PPC reklama na Googlu je lepší (přestože to k této odpovědi často svádí). Případ od případu je jiný.
Nějaké základní shrnutí určitě vytvořit můžeme a najdete ho na konci článku, ale pokud si chcete na otázku odpovědět poctivě a rozhodnout se podle vaší konkrétní situace, chce to lepší přípravu.
O analýze klíčových slov jsme už napsali na našem blogu několik článků. Jde o komplikovanou disciplínu, ale pokud se chcete vrhnout do marketingu, je to zcela klíčový krok. Analýza vám odhalí, co přesně vaši zákazníci na internetu hledají za slovní spojení. Díky tomu porozumíte svému publiku a dokážete reklamy lépe uchopit.
S analýzou klíčových slov uvidíte, co vaši zákazníci hledají za slovní spojení, zjistíte, jak moc velká konkurence vás čeká, a to jsou rozhodně zásadní informace. Pokud jsou vaše klíčová slova na Googlu hledaná, tak to rozhodně smysl má. Také však můžete zjistit, že vaši zákazníci zde prozatím témata relevantní s vaším businessem nehledají, a proto pak může být zajímavější inzerovat jinde, třeba na sociální síti Facebook.
Kdo je váš zákazník? Když si na tuhle otázku dokážete dobře odpovědět, propagace vašich produktů a služeb rázem začne být podstatně snadnější. Dokážete odhadnout, které prodejní argumenty zaberou. Víte, které marketingové kanály by pro vás mohly být efektivní.
Znát svého zákazníka tedy potřebujete vždy. Pokud navíc chcete inzerovat na Facebooku, platí to dvojnásob. Reklamy na této sociální síti můžete dobře definovat dle svého cílového publika, a to podle jeho zájmů, věku, aktivit, vzdělání, bydliště či zaměstnání. Čím víc toho o svých zákaznících víte, tím lépe.
Nedávno jsme pro vás psali o skvělém marketingovém nástroji STDC. Článek popisuje, jak důležité je chápat, v jaké fázi nákupního procesu se váš zákazník nachází. I to vám napoví při určování ideálního reklamního kanálu. Čím blíže je zákazník k rozhodnutí o nákupu, tím lépe bude PPC reklama fungovat.
V první řadě se určitě znovu společně zamyslíme nad klíčovými slovy. Dělal vám analýzu klíčových slov opravdový profík? Pokud ne, věřte, že to není ztráta peněz. Je to dobrá investice.
Správné zacílení reklamy na správná slova ve vyhledávání může pěkně rozhýbat prodeje. Pokud už víte, jak si na Googlu či Seznamu stojíte, stačí jen vyřešit následující:
Můžete patřit do skupiny, pro kterou je PPC na Googlu dražší záležitost. Konkurence je silná, za umístění musíte platit více peněz. Ale nenechte se hned odradit. Často to může dávat smysl i tak, především tehdy, pokud prodáváte dražší produkty či máte specifickou cílovou skupinu, kterou by se vám nepodařilo jinde jednodušeji (levněji) zacílit.
Navíc nezapomeňte, že PPC reklama je investice, která generuje ve většině případů okamžité prodeje, jelikož zde často oslovujete zákazníky rozhodnuté ke koupi vašeho či konkurenčního produktu/služby.
V tom případě sice budete mít reklamu příjemně levnou, jenže co z toho, když ji nikdo neuvidí?
Pokud znáte své publikum a můžete jej charakterizovat dle jeho zájmů, věku, aktivit, vzdělání, bydliště či zaměstnání, pak je ideální Facebook (resp. Instagram či LinkedIn).
Možná nikdo nemá pocit, že váš produkt zrovna potřebuje. Ale když dokážete správně zacílit publikum a skvěle mu produkt prezentovat, může být najednou všechno jinak. Hodit se pak bude nejen znalost vašeho publika, ale také vhodná optimalizace reklamy, se kterou vám pomůže Facebook Ads specialista.
Věděli jste, že Facebook umí najít prototyp vašeho ideálního zákazníka? Facebook nabízí dvě taktiky, jak takového zákazníka získat, a to pomocí lookalike publika či typem reklamy nazývaným DABA – tu ocení spíše majitelé e-shopů či byznysy pracující s produktovým katalogem (feedem).
Pro tvorbu lookalike publika si Facebook vezme data od vašich fanoušků, z vaší e-mailové databáze či návštěvníků vašeho webu (pokud na vašem webu využíváte Facebook pixel). Bere v potaz všechny, které jste již zaujali. Lookalike publikum vám pak umožní cílit na lidi, kteří mají podobný profil.
DABA neboli Dynamic Ads for Broad Audience je Facebookem nově doporučené cílení na širší publikum s vyloučením pouze vašich stávajících zákazníků. Specifikace cílové skupiny je omezena pouze geograficky a demograficky. Cílem je zasáhnutí nových uživatelů, kteří ještě nebyli na vašem webu, a maximalizace výkonu díky zobrazení relevantního obsahu každému potenciálnímů zákazníkovi.
Vaše reklama se však bude zobrazovat relevantním zákazníkům. Například těm, kteří často navštěvují weby s hodinkami, Facebook v reklamě zobrazí na prvních místech v carouselu hodinky. Jinak tomu bude pro uživatelku, která pravidelně objednává kosmetiku. Ta například uvidí na prvních místech kosmetické přípravky, pakliže toto zboží prodáváte.
Nejspíš jste už někde slyšeli, že vyhodnocování reklamy je klíčem k úspěchu. A ano, samozřejmě vám doporučujeme vyzkoušet ideálně oba inzertní systémy, pokud to dává jen trochu smysl, a vyhodnocovat. Nicméně, je tu malý háček.
Představte si například, že vám běží reklama na Facebooku, kde se na ni každou chvíli kouká Anička a přemýšlí, jestli u vás nakoupí. Jednoho dne se rozhodne, otevře počítač, napíše jméno vašeho produktu, proklikne se přes PPC a nakoupí.
Vy se díváte na data. Hurá, PPC na Googlu funguje! A Facebook? Ten je k ničemu. To si můžete snadno pomyslet, především pokud těch Aniček bude mnohem víc. Ale nakoupila by Anička bez Facebooku? A to je přesně ono. Oba kanály se v ideálním případě doplňují. Vyhodnocujte, zkoušejte a sledujte, ale tohle mějte vždy na paměti. Oba jsou skvělé a oba dávají smysl. Většinou.
Rádi vám v rámci konzultace poradíme přesně na míru. Nebo se rovnou o vaši PPC reklamu postaráme. V každém případě přejeme hodně reklamních úspěchů a hlavně kýžených konverzí.