Influencer marketing – jak změřit úspěšnost spolupráce?

Obsah článku

Ze světa onlajnu

Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.
Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.

    V předchozím článku jsme vám prozradili, jak postupovat při výběru influencera, aby co nejlépe odpovídal vašemu marketingovému záměru a zároveň, aby spolupráce byla co nejpřínosnější pro obě strany. Dneska se podíváme na to, jakými způsoby můžete měřit úspěšnost svých influencer kampaní.  

    Určení cílů jako základ každé kampaně

    Klíčový krok v úspěchu celé kampaně tkví ve správném nastavení cílů. Chcete budovat jméno značky? Rozšiřovat povědomí o tom, co děláte? Jde vám o nárůst fanoušků, nebo zvýšení prodeje zboží či služeb? Vše je potřeba důkladně zvážit a podle toho zvolit vhodné způsoby propagace a metriky pro vyhodnocení. 

    Jak změřit úspěšnost influencer kampaně?

    Dobrou zprávou je, že úspěšnost spolupráce můžete změřit poměrně přesně. Existuje několik způsobů, díky kterým budete v průběhu spolupráce přesně vědět, zda plní vaše marketingové cíle. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější.

    UTM parametr

    Domluvili jste s influencerem, že odkáže své followery na swipe ve stories nebo na odkaz v BIO? V tom případě pro něj vytvořte URL s UTM parametrem. Díky tomu poměrně přesně změříte návštěvnost z jeho profilu a počet konverzních cílů přímo ve vašem Google Analytics. URL adresu s UTM parametrem si můžete vytvořit přes nástroj Campaign URL Builder.

    Po vytvoření URL s UTM parametrem může vypadat adresa poměrně nevzhledně a dlouze, proto můžete tuto adresu ještě zkrátit pomocí URL zkracovače bit.ly.

    Ukázka z nástroje Campaign URL Builder

    Slevový kód 

    Nejjednodušším a zároveň nejspolehlivějším způsobem, jak měřit úspěšnost kampaní, je prostřednictvím slevového kódu na služby či produkty. Nejen, že nalákáte sledující influencera, ale především díky němu můžete snadno změřit výsledky spolupráce (nejčastěji prostřednictvím vepsání jména influencera při objednávce zboží/služby). 

    Vypočítejte si návratnost investice

    Často skloňovanou metodou pro výpočet výnosu je tvz. ROI (Return on Investment) neboli návratnost investic. Tuto metodu můžeme využít i v influencer marketingu – ukážeme si na příkladu:

    Influencer zpropagoval váš produkt a vy si spočítáte, kolik vám vydělal peněz díky UTM parametrům či slevovým kódům. 

    Pro barterovou spolupráci s influencerem jste poskytli váš produkt v hodnotě 5000 Kč (= investice). Propagace influencerem přinesla 5 prodaných kousků tohoto produktu (= výnos).

    ROI = (výnosy − investice) : investice × 100

    V našem případě vychází:

    ROI = (25000 − 5000) : 5000 × 100 = 400 %

    Investice se nám 4x vrátila. Za každou investovanou korunu jsme tedy utržili 4 Kč. Tento výsledek zní skvěle, dokud nezačneme brát v potaz i následující položky:

    • Hledání influencerů a jejich oslovování
    • Výběr influencera a sjednání podmínek spolupráce
    • Příprava smluvních podmínek právníkem
    • Grafické podklady pro příspěvky zpracované od grafika
    • Komunikace s influencerem i s lidmi v týmu

    Dejme tomu, že tyto položky zabrali jednomu člověku okolo 10 hodin práce, a možná to nebyl ani váš zaměstnanec, ale externista s hodinovou sazbou 1500 Kč. Pro hledání správného influencera jste možná museli využít i placených služeb, potřebovali jste vytvořit grafické podklady od grafika nebo jste si museli najmout právníka pro sestavení smluvních podmínek atd. Celkem tedy investice nebyla 5000 Kč, ale 50000 Kč. 

    Výnos budeme navíc počítat jen jako čistý výnos, tedy částku, která vám zůstane po odečtení všech nákladů. Řekněme, že váš produkt by tedy neměl výnos 5000 Kč, ale 2500 Kč. 

    Pak vychází:

    ROI = (12500 − 50000) : 50000 × 100 = −75 %

    Po započtení všech reálných nákladů jsme zjistili, že každá investovaná koruna nám „vydělala“ 75 haléřů – zde už nevyděláváme, ale proděláváme kalhoty.

    Samozřejmě, že tento scénář jsme trochu více přitáhli za vlasy, ale je dobré přemýšlet nad reálnými náklady. 

    S influencerem se nám spolupráce nevyplatila

    Důvodů, proč se vám spolupráce nevyplatila, může být hned několik. Nejčastěji se jedná o tyto:

    Sledovali jste jen počet sledujících 

    Nesledujte jen počet followerů, ale také složení fanoušků. Často se totiž stává, že podstatnou část tvoří tzv. mrtvé duše, případně fanoušci z jiných zemí, kteří s daným followerem nijak neinteragují, jsou nasbíráni nevhodnými cizojazyčnými hashtagy, a tudíž nejsou relevantní ani pro jakékoliv vaše marketingové záměry. 

    Skladbu fanoušků můžete snadno ověřit například v aplikaci Hypeauditor.

    Nevhodná volba produktu

    Jednou z častých chyb je nevhodná volba produktu, která se absolutně nehodí do prezentace samotného influencera. 

    Je důležité, aby oblast vašeho podnikání korespondovala se zájmy influencera. Jenom v takovém případě oslovíte opravdu relevantní publikum a zajistíte si kýžené konverze.

    Žádné lákadlo

    Ať chceme nebo ne – lidé na slevu slyší a ve většině případů lákadlo v podobě atraktivní slevy opravdu skvěle funguje. Ne vždy je však potřeba okrádat se o marži. 

    Zkuste se zamyslet, jestli můžete vašim zákazníkům nabídnout menší dárek či jiné potěšení.

    Nevhodný prodejní kanál

    Myslíte si, že spolupráce s influencerem proběhla, jak nejlépe mohla? Možná to není ta správná cesta pro propagaci vašeho produktu k cílové skupině. I to je výsledek.

    Musí spolupráce vždy přinést očekávané konverze?

    Konverzí se možná vždycky nedočkáte, ale je zde spousta dalších ukazatelů, které stojí za to sledovat.

    Během spolupráce můžete sledovat nejen konverze, ale také metriky jako počet sledujících na sociálních sítích, návštěvnost vašich stránek, hledání vašeho brandu ve vyhledávačích či počet zmínek o vaší značce na sociálních sítích.

    Možná jste onen produkt neprodali, ale alespoň jste se zviditelnili. Pro začínající firmy možnost „být vidět“ u své relevantní cílové skupiny může být velmi zásadním okamžikem pro další marketingové aktivity.

    Závěr

    Věříme, že vám náš ukázkový výpočet ROI pomůže co nejlépe vyhodnotit vaše reklamní kampaně a především naplno využít potenciál influencer marketingu pro vaše podnikání. 

    Zuzana Ševčíková
    Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.

    Pojďme se sejít

    Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.

      Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
      +420 771 177 011
      info@suzzie.cz
      Všechny kontakty
      Impact Hub,
      Drtinova 557/10,
      150 00 Praha 5
      Impact Hub,
      Cyrilská 7,
      602 00 Brno
      Zobrazit na mapě
      © 2024 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
      Suzzie.cz logo
      Pro váš úspěch v digitálním světě.

      Líbí se vám článek?

      Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.