Suzzie.cz logo

Instagram BIO – co to je a jak s ním pracovat?

Obsah článku

Ze světa onlajnu

Co je to Instagram BIO? Jak s ním pracovat? Co by v něm nemělo chybět? Jak si vybrat profilovou fotografii? Podle čeho zvolit své uživatelské jméno? Pokud si kladete alespoň jednu z těchto otázek, tak je tento článek přímo pro vás.

Co to je Instagram BIO?

Instagram BIO slouží jako popisek profilu, který se nachází pod profilovým obrázkem a jménem na každém instagramovém profilu.

Text v BIO změníte jednoduše kliknutím na Upravit profil, kde do textového pole stačí napsat to, co chcete, aby o vás další uživatelé věděli. Funguje tedy jako takové stručné představení.

Co všechno váš instagramový profil zahrnuje?

Při prvním pohledu na váš profil si může uživatel na základě Instagram BIO o vás udělat obrázek a rozhodnout se, zda vás sledovat bude, či nebude. Ať se nám to líbí nebo ne, Instagram si zakládá na vizuálním vzhledu. Na co první koukáte při rozkliknutí profilu? 

  1. Profilová fotka
  2. Uživatelské jméno
  3. Instagramové jméno
  4. Kategorie
  5. Životopis (BIO)
  6. Web
  7. Osobní údaje 

1. Profilová fotografie

Uživatelské jméno o vás poví jenom základní povrchovou informaci. S profilovou fotografií je to však jiné, ta pomůže s prvním dojmem a dá vašemu jménu (popřípadě vaší značce, produktu či službě) tvář. Profilová fotka se také zobrazuje u každého příspěvku a Stories, které na Instagram přidáte. Zároveň, pokud někomu reagujete na Stories nebo na příspěvek komentářem či srdíčkem, uživatel v notifikacích vidí vaše uživatelské jméno společně s vaší profilovou fotografií. 

Jakmile vaše profilová fotografie uživatele zaujme, tak je pravděpodobné, že navštíví i váš profil a bude se o vás chtít dozvědět víc. Zde přichází chvíle, kdy ho dalšími informacemi, které si rozebereme dále, můžete přesvědčit k tomu, aby vás začal sledovat.  

Jak má „ideální“ profilová fotografie vypadat? Co na ní má být (a nebýt)?

Pro profilovou fotografii neexistuje jedno jediné konkrétní pravidlo. Záleží na každého uvážení, na značce, službě či osobnosti. Obecně se ale doporučuje spíše portrét, kde je vám vidět do obličeje. Pro značku se doporučuje využít přímo fotografii loga, vidět to můžeme například u značky Notino. Obecně platí jedno z nejdůležitějších doporučení, a to nedávat logo na bílé pozadí, při zobrazování profilového obrázku na různých místech Instagramu totiž působí často takové logo nevýrazně. Přitom to lze vidět u mnoha účtů velmi často.

Logo značky Notino jako profilová fotografie

2. Uživatelské jméno (username)

Další informace, která se při jakékoliv vaší interakci zobrazí s fotografií, je vaše uživatelské jméno, @username. Uživatelské jméno se zobrazuje se znakem @ a slouží v podstatě jako to nejdůležitější klíčové slovo, podle kterého vás jiní uživatelé mohou najít.

Při volbě svého uživatelského jména dobře zvažte, pod čím by vás lidé mohli hledat a také pod čím vy chcete být hledaní. Zaměřte se na konkrétní jména či názvy, zejména co se týče instagramového profilu pro firmu či značku. Do uživatelského jména se vyplatí použít samotný název, protože pod ním vás budou moci lidé snadno najít. 

U osobního profilu je dobré použít svoje jméno či přezdívku jako například u Leoše Mareše. Nepoužívejte zbytečně složité tvary slov, podtržítka, tečky apod. Může to mít vliv na dohledatelnost vašeho účtu. 

Jméno Leoše Mareše jako uživatelské jméno

3. Instagramové jméno

Důležitost instagramového jména samozřejmě nemůžeme opomenout. Tady však poprosíme o zvýšenou pozornost! Nepleťte si instagramové jméno a uživatelské jméno, opravdu to není to stejné, ačkoliv se tváří podobně a plní velice podobnou funkci. Instagramové jméno je mnohem více variabilnější. Můžete do něho zahrnout diakritiku, emoji, jiný druh písma. Téměř cokoliv vás napadne. Zároveň do něho můžete napsat i svoji vlastní profesi, pod kterou chcete, aby vás lidé snadno našli. Jako například Karolína Šramlová, která do svého instagramového jména zahrnula právě svoji profesi. 

Proč je tedy i volba instagramového jména důležitá? 

Pokud máte dobře zvolené instagramové jméno a někdo vás vyhledává v Google vyhledávači, tak se mu pravděpodobně jako jeden z výsledků vyhledávání zobrazí i váš instagramový profil. 

Profese Karolíny Šramlové jako instagramové jméno

4. Kategorie

Kategorie je funkce, kterou mají pouze účty firemní a účty tvůrců. Osobních účtů se volba kategorie netýká. Na instagramovém profilu je tato funkce napsaná světle šedým písmem hned pod instagramovým jménem. Instagram nabízí nespočet kategorií. Od osobních blogů, přes hudebníky a umělce, až k službám. Najdete tam například i kategorii tvůrce videí, kterou si zvolil český youtuber Kovy.

Jak upravit kategorii na svém profilu?

Pokud máte firemní účet či účet tvůrce a chcete svoji kategorii upravit, postup je jednoduchý. Na svém profilu zvolte možnost „Upravit“ a v sekci Profilové informace zvolte „Kategorie“. Zde si můžete vybrat kategorii dle nabídky a svých preferencí. Nezapomínejte však na to, že volba kategorie vás zařadí do určité „škatulky“.

Zvolená kategorie youtubera a influencera Karla Kováře

5. Životopis (BIO)

Dostáváme se k vašemu životopisu neboli BIO, kde se o vás jiní uživatelé mohou dozvědět ještě o maličko více. Vaše instagramové BIO je zároveň vaší vizitkou. Zkuste si představit, že se cizímu člověku, kterého chcete nějakým způsobem zaujmout, máte představit pouze v několika krátkých bodech. Co byste řekli? Určitě byste hned nevytáhli své špatné stránky, ale spíš byste se zaměřili na to pozitivní. Myslete na to i při tvorbě BIO. Ideálně vypracované BIO má dle našeho názoru podnikatelka a youtuberka Lucie Minářová, jejíž BIO obsahuje všechny důležité body. 

Ideálně vyplněné BIO influencerky Lucie Minářové

Jestliže už o vás mají lidé povědomí, patříte mezi známé osobnosti, značky či firmy, tak vaše BIO nemusí nutně obsahovat dlouhé představování. Například BIO známé herečky Jennifer Aniston je oproti Lucii Minářové velice strohé. Pokud ale nepatříte mezi světově známé celebrity, tato pravidla se vám budou hodit. 

Strohé BIO známé herečky Jennifer Aniston

Co napsat do BIO?

Kdo jste, co děláte, co nabízíte, na co se specializujete a co svým sledujícím můžete nabídnout. To by mělo BIO obsahovat. Stručně, jasně, srozumitelně. Používejte klíčová slova a nebojte se neformálností. Správným představením se zároveň můžete vyhnout i případným nedorozuměním či omylům ze strany ostatních uživatelů. Jaké jsou další tipy?

1. Pište krátce

Používejte krátká a stručná sdělení. Na dlouhé Instagramové představování nikdo nemá čas. Mějte na paměti, že vaším cílem je zaujmout potenciální sledující, ne je unudit. Navíc i BIO má pouze omezený počet znaků, tudíž raději dvakrát zvažte, co je a není pro vaše představení důležité. Nemusíte na sebe vše prozradit hned v úvodu. Nemějte však obavy, BIO se dá vždy změnit, ale i přesto platí, že co jednou bylo zveřejněno na sociálních sítích, už ze sociálních sítí nikdo nesmaže. 

Originální a krátké představení influencerky Nikoly Čechové

2. Nebojte se být originální

Jak jsme zmiňovali výše, chcete zaujmout, ne odradit. Udělejte své BIO jiné, originální a zapamatovatelné. Rozčleňte text, používejte odrážky, jiný druh písma, emoji, cokoliv vás napadne. Máte nějaký oblíbený citát, který vystihuje vás či vaši práci? Sem s ním. Fantazii se meze nekladou.

3. Propojte své další účty

Máte i své další účty? Skvěle, propojte je. Instagram v roce 2018 provedl aktualizaci, díky které se uživatelská jména a hashtagy obsažené ve vašem BIO stanou klikatelnými odkazy. Své sledující tak můžete snadno z profilu přesměrovat tam, kam chcete.

4. Hashtagy a komunikace

Co je pro Instagram typické? Ano, hashtagy, které však plní i velice důležitou funkci. Vymyslete si vlastní originální hashtag a používejte ho ke svým instagramovým aktivitám.  Uživatelé je mají rádi a ještě radši se cítí jako součást určité komunity. Pokud ho budou používat a vyhledávat pod ním další obsah, vaše působení na Instagramu se zase posune o schod výš. 

Hashtagy využívané značkou Vasky

Zároveň skrze hashtagy můžete sdílet své nápady, kampaně, myšlenky či typy produktů. Po rozkliknutí hashtagu tak budete vy i ostatní uživatelé schopni najít všechny příspěvky na jednom místě.

5. Inspirujte se, ale nekopírujte

Inspirace je důležitá. Podívejte se na konkurenci nebo na podobné uživatele. Jakou mají profilovou fotografii? Jaké je jejich BIO a uživatelské jméno? Co mají napsáno v BIO? To všechno vás může inspirovat k tvorbě vašeho vlastního profilu. Ale pozor, inspirovat se, nekopírovat.  

6. Web

Ze svého BIO můžete uživatele odkazovat i na svůj web, projekt či kamkoliv chcete. Můžete k tomu využít i tyto služby.

Aplikace Linktr.ee

Pokud počet vašich sledujících nepřesahuje 10 tisíc, nemůžete do svých Stories vkládat Swipe-up, tedy URL odkaz. Ovšem i s tímto už Instagram pracuje, a tudíž je možné, že i tato funkce bude brzy zpřístupněná pro všechny uživatele. Nicméně prozatím, pokud nemáte více než 10 tisíc sledujících, tak je váš profil jediné místo, kde můžete vložit URL odkaz.

Odkaz linktr.ee na profilu IKEA

Linkin.bio od aplikace Later

Místo toho, abyste museli neustále přepínat adresy URL a výzvy k akci (CTA) ve svém Instagram BIO, abyste se přizpůsobili svému nejnovějšímu příspěvku, vytvořte Linkin.bio. Vaše příspěvky se tak stanou klikatelnou vstupní stránkou pro vaše sledující. 

Používání Linkin.bio usnadňuje přesměrování sledujících na konkrétní produkty nebo stránky, na které odkazujete ve svých příspěvcích ve zdroji, aniž byste museli aktualizovat adresu URL ve svém Instagram BIO.

Linkin.bio na profilu Aktin

Na závěr vyplňte kontaktní údaje 

Nezapomeňte uvést správně kontaktní informace. Mějte uvedenou alespoň e-mailovou adresu. Působí to seriózněji a uživatelé alespoň budou vědět, kam se vám mají ozvat. 

Doufáme, že jsme vám tímto článkem trochu více představili, co všechno vaše Instagram BIO nabízí. Pokud se chcete více dozvědět o sociálních sítích, nebojte se na nás obrátit. 

Pojďme se sejít

Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.
Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
+420 771 177 011
info@suzzie.cz
Všechny kontakty
Impact Hub,
Cyrilská 7,
603 00 Brno
Zobrazit na mapě
© 2021 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
Suzzie.cz logo
Pro váš úspěch v digitálním světě.
Náš web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací.
Rozumím

Líbí se vám článek?