Jak na cookies v roce 2022 a proč jim věnovat pozornost?

Obsah článku

Ze světa onlajnu

Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.
Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.

    Na těsto budete potřebovat 2 hrnky mouky, 2 vejce… Ne, žerty stranou. V tomto článku se pravděpodobně nedozvíte nejlepší recept na ty pravé americké cookies s obřími kusy čokolády. Zato se ale dozvíte nejen o novinkách a zásadních změnách, které přinese rok 2022 v oblasti cookies, ale i o tom, jaké kroky musíte provést vy jako majitel webu či e-shopu.

    Co to jsou cookies?  

    Na začátek si dáme krátké opakování. Cookies soubory jsou z hlediska platných právních předpisů určité textové soubory, které se po tom, co uživatel navštíví váš web, e-shop či jakoukoliv jinou internetovou stránku, odesílají do koncového prohlížeče. Tam se uloží a odešlou zpět na původní internetovou stránku pro případ, že ji konkrétní uživatel navštíví znovu.

    Ve zkratce jsou tedy cookies veškeré informace, které vám pomáhají „sledovat“ chování uživatelů na vašich stránkách. Mezi cookies ale samozřejmě spadají i beacons, pixely a veškeré trackovací kódy.

    Ty pravé cookies

    Jsou cookies osobními údaji? 

    Na toto téma bychom tu mohli rozpoutat poměrně dlouhou diskuzi, jelikož názory se mnohdy liší. Nicméně Soudní dvůr EU rozhodl ve věci Planet49 tak, že cookies opravdu označil za osobní údaje. S jejich pomocí totiž:

    • web rozpozná uživatele, jeho chování a pozici,
    • web může uživatele identifikovat.

    Podtrženo, sečteno. Fakta hovoří jasně. Nebo jak by řekl Caesar, kostky jsou vrženy.

    Význam zkratky GDPR

    Proč se tedy o cookies zajímat?  

    Dobrá otázka. Pokud jste vlastníky webu, e-shopu či jakýchkoli jiných internetových stránek, tak byste se o cookies zajímat měli. Bez nich totiž v podstatě nemůžete fungovat. Cookies zpravidla dělíme na nezbytné a všechny ostatní. Ano, takto se jim opravdu říká. 

    Za nezbytné cookies se považují ty, které jsou nutné pro fungování webu jako takového, a vy, jakožto majitel webu či e-shopu, k nim nepotřebujete od uživatele souhlas. A všechny ostatní? Ano, to jsou naopak ty, ke kterým souhlas od uživatelů potřebujete. 

    Jaký režim pro používání cookies funguje do 31. 12. 2021? 

    My Češi vynikáme zajisté v několika oblastech. Ve sportu, vědě, ale zejména ve vynalézavosti. To se potvrdilo i zde v oblasti cookies. Platné směrnice ePrivacy jsme si totiž do našich zákonů sice transponovali, ale ne zrovna tím nejvhodnější způsobem. 

    Co to znamená v praxi?

    V České republice totiž prozatím funguje tzv. režim opt-out. Nicméně s příchodem GDPR vydal Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) stanovisko, ve kterém informuje o pravidlech používání cookies. ÚOOÚ je na internetových stránkách povoluje


    Nicméně uživatel o nich musí být nejen informovaný, ale zároveň musí být informovaný o možnosti z režimu vystoupit. Což si uživatel může nastavit sám ve svém webovém prohlížeči. Tento režim opt-out tedy stále ještě platí do až do 31. 12. 2021. Pro zbytek Evropy už platí režim tzv. opt-in, který od 1. 1. 2022 bude platit i pro Českou republiku.

    Nový režim opt-in

    A jaké změny nový režim opt-in přinese? 

    Zásadní změna se týká především cookies a udělování souhlasu uživatele. Uživatel musí udělit souhlas u všech ostatních cookies. Zákon všechny kategorie sice přesně nespecifikuje, ale patří sem všechny cookies, které nelze zařadit do nezbytně nutných. Tudíž sem spadají například marketingové, analytické, preferenční apod.

    Udělení souhlasu se však netýká nezbytných cookies. Za nezbytné cookies se v režimu opt-in považují ty cookies, které jsou nezbytné k fungování internetových stránek, nelze je vypnout a není tedy u nich nutný souhlas uživatele. Nicméně stále zde platí informační povinnost a uživatel i o nezbytných cookies musí být dostatečně informovaný. 

    Další výrazná změna se týká orgánů dozoru, kterými od ledna příštího roku budou Úřad pro ochranu osobních údajů a Český telekomunikační úřad. Tyto dva úřady by tedy měly mít dozor nad tím, zda jsou pravidla dodržována, a při jejich porušení mohou po majitelích internetových stránek požadovat nemalé pokuty.

    V praxi jste se již jistě setkali s několika verzemi cookie lišty. Mohou mít samozřejmě mnoho podob. Nicméně s novým režimem je nutné přizpůsobit i cookie lištu.  

    • Neobsahuje možnost odmítnutí
    • Obsahuje pouze jedno tlačítko pro přijetí cookies
    Nevhodné cookie lišta
    • Obsahuje tři tlačítka – pro povolení všech cookies, pro úpravu a pro odmítnutí.
    • U možnosti úpravy cookies by měly být všechny možnosti vypnuté. Pokud by byly zapnuté, nacházíme se zpět v režimu opt-out, což nechce ani zákon, a tedy ani my. 
    Vhodnější forma cookie lišty

    Co když uživatel změní názor? 

    I tato možnost, chcete-li funkce, by měla být nově pro uživatele dostupná a uživatel by tak měl mít možnost svůj názor kdykoliv změnit. Pravděpodobně tím nejlepším způsobem je tuto možnost umístit na podstránku o cookie policy, která by taktéž na vašem webu neměla chybět. 

    Cookie policy firmy Aktin.cz

    A jak cookies souvisí s e-mailingem? 

    Když už víme, co a jak se změní, pojďme si představit to, jak změna cookies ovlivní všemi oblíbený e-mailing

    Jako majitel e-shopu či webu prostřednictvím výše zmiňovaných cookies aktivně sbíráte data o uživatelích. Jak se na stránce pohybovali, jaké produkty navštívili a co nakoupili. Tímto způsobem tedy přesně víte, co a jak jim promovat. Všechna tato sesbíraná data tak mohou sloužit nejen pro vaši vlastní analytickou složku, ale i pro další obchodní personalizovaná sdělení

    Mezi e-mailovou aplikací a vaším webem tedy funguje určité spojení a přenos těchto výše zmíněných dat. Pouze však za předpokladu toho, že uživatel dal k této akci souhlas

    Uvedeme si to na příkladu

    Uživatel navštívil váš e-shop, udělil souhlas, vložil zboží do košíku, ale nákup už nedokončil. V tuto chvíli je mu automaticky odeslán e-mail s personalizovanou nabídkou a informacemi o tom, jaké zboží to vlastně v košíku zanechal, že by se pro něj měl vrátit a nákup v nejlepším případě dokončit. 

    Pokud však uživatel cookie lištu nepovolí, ale nákup uskuteční, e-mailová aplikace obdrží pouze základní informace o uživateli, jako je jméno, příjmení, objednávka a e-mailová adresa, protože na tyto informace máte jako majitel webu oprávněný zájem. Nicméně e-mailová aplikace už nemůže dál trackovat ostatní aktivity uživatele na webu. Prohlížené produkty, pohyb na webu apod. 

    Personalizovaný e-mail

    Co je tedy nutné udělat? 

    Kontaktujte svého poskytovatele e-shopu či webu a v nastavení si přizpůsobte trackování. Zejména tedy, co se bude trackovat a pro koho. 

    Opět si to uvedeme na příkladu 

    U uživatelů, kteří cookies nepovolí, se pošlou do e-mailové aplikace pouze základní informace bez dalších aktivit. Tímto však ztrácíte možnost na tyto uživatele spustit všechny personalizované automaty. Je tedy nutné přizpůsobit, aby další sledování neprobíhalo u těch uživatelů, kteří to nepovolí.

    A co bude dál? 

    Věšteckou kouli Suzzie sice nemá, ale i tak bychom vám rádi alespoň nastínili, co může v této oblasti přijít v budoucnu. 

    Co chystá Google aneb Google Privacy Sandbox

    Google, ostatně jako vždy, přišel s vlastním řešením a rozhodl, že prohlížeč Chrome přestane podporovat cookies třetích stran. Ačkoliv původním plánem bylo upustit od této podpory už na začátku roku 2022, tak začátek bude nejdříve až v roce 2023. 

    Google dále přišel s tzv. Google Privacy Sandbox. Ten by měl předjímat určitý systém profilování anonymních uživatelů na základě jejich zájmů. Zatím však není jisté, jak Google Privacy Sandbox bude v praxi fungovat. Nicméně doporučujeme toto téma aktivně sledovat.

    Cookies check list

    P.S. Snad jste si nemysleli, že když už píšeme o cookies, tak vás ochudíme o recept.

    Recept na pravé americké cookies

    Doufáme, že se vám náš článek líbil a že vám v mnoha ohledech napomohl. Pokud byste chtěli poradit se sociálními sítěmi, grafikou nebo PPC reklamou, nebojte se na nás obrátit. Velice rádi vám zodpovíme všechny vaše otázky při osobní schůzce či online

    Zuzana Ševčíková
    Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.

    Pojďme se sejít

    Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.

      Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
      +420 771 177 011
      info@suzzie.cz
      Všechny kontakty
      Impact Hub,
      Drtinova 557/10,
      150 00 Praha 5
      Impact Hub,
      Cyrilská 7,
      602 00 Brno
      Zobrazit na mapě
      © 2024 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
      Suzzie.cz logo
      Pro váš úspěch v digitálním světě.

      Líbí se vám článek?

      Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.