Máte marketingový rozpočet a přemýšlíte, jak si ověřit, zda se s ním nakládá efektivně? Pro vyhodnocení a optimalizaci vašeho online marketingu můžete začít s ukazatelem PNO – podíl nákladů na obratu. Pro strategická rozhodnutí můžete sáhnout i po pokročilejších metrikách, jakou je například CLV, tedy customer lifetime value – celoživotní hodnota zákazníka. Pojďme si společně PNO a CLV vypočítat a zjistit, jak s nimi dále pracovat.
Co je to PNO a jak si jej spočítat?
Ukazatel PNO v marketingu udává, kolik procent z obratu tvoří náklady. Potřebujeme tedy, aby byla tato hodnota, při vyhodnocení jednotlivých marketingových kanálů, co nejnižší. Výpočtu se bát nemusíte, jedná se o opravdu jednoduchý vzorec, který zvládne každý.
PNO (%) = náklady/obrat × 100
Náklady tvoří souhrn peněz, které jsme do vybraného marketingového kanálu či kampaně investovali. Obrat představuje celkové tržby z daného marketingového kanálu či kampaně. Vyzkoušejme si výpočet PNO na malém příkladu:
Do kampaně na Facebooku vložíme 5 000 Kč a v Business Manageru vidíme, že nám kampaň přinesla objednávky v hodnotě 25 000 Kč. Po dosazení hodnot do vzorce PNO = 5 000/25 000 × 100 zjistíme, že je PNO naší kampaně 20 %.
Čistý zisk si ale musíme vypočítat a ne vždy máme k dispozici všechny potřebné informace. Zohledňují se v něm i další náklady jako mzdy, vratky, přepravné a další.
K usnadnění rozhodování o posílení jednotlivých kanálů poslouží lépe ROAS (return of spend – návratnost prostředků do reklamy), která je obrácenou hodnotou k PNO.
ROAS = obrat/náklady
Prostřednictvím ROAS zjistíme, jak se mění očekávaný obrat s každou investovanou korunou. Je skvělým ukazatelem, pokud potřebujeme odpovědět na otázku: Když vložím tuto částku do vybraného marketingového kanálu či kampaně, kolik z ní získám?
Jaké PNO cíle si mám nastavit?
Asi každého jako první napadne, čím nižší PNO, tím lépe. Není to daleko od pravdy, ale tak snadné to není. Někdy navíc potřebujeme zjistit, k jaké hodnotě se vůbec přiblížit. Nejlépe nám napovímarže.
Máme-li dlouhodobě vyšší PNO než marži, pak pravděpodobně proděláváme. Optimální není zpravidla ani PNO na úrovni marže. Vykazovaný obrat neobsahuje vratky, náklady na dopravné nebo reklamace, a tak bychom nejspíše zase prodělali. Pro zjednodušení si můžeme jako bezpečný cíl nastavit PNO na 50–75 % hodnoty marže.
To však nemusí být pravidlem. V následujícím odstavci si ukážeme, jaké další okolnosti bychom měli zohlednit při vyhodnocování.
Nedokonalosti PNO
Vždy je potřeba mít na paměti, že při interpretaci výsledků může dojít ke zkreslení. U PNO nezapomínejme na nepřesné náklady a obraty. Další problém představují odlišné atribuční modely jednotlivých marketingových nástrojů, které zase mohou svádět k nadhodnocování nebo podhodnocování daného kanálu. Například při vyhodnocování dat reklamy na Facebooku uvidíme často jiná data v Business Manageru a v Google Analytics.
Pokud bychom se řídili výhradně PNO, můžeme vypnout kampaň, která sice vykazuje horší hodnotu PNO, ale zároveň může mít pozitivní vliv na další fáze nákupního cyklu zákazníka. Z toho důvodu je potřeba se zamyslet i nad metrikou CLV.
Co je to CLV?
CLV neboli celoživotní hodnota zákazníka napoví, kolik u nás zákazník utratí za celou dobu. Na rozdíl od PNO zohledňuje opakované nákupy i situace, kdy je finančně a časově náročné získat nového nakupujícího. Díky tomu umožňuje lépe předpovídat potenciální výnosy v budoucnosti, a je tak ideální pro dlouhodobé plánování a rozhodování nejen o marketingovém rozpočtu.
Jak jednoduše vypočítat CLV?
Existuje mnoho verzí pojetí výpočtu CLV. Pro představu si ukážeme jednoduchý vzorec, se kterým si do začátku vystačíte.
CLV = průměrné příjmy na zákazníka × hrubá marže na zákazníka / (1 − míra opakovatelnosti)
Průměrné příjmy, hrubou marži a míru opakovatelnosti počítáme za vybrané období, nejčastěji rok. Měsíční a roční míru opakovaných nákupů zjistíme v Google Analytics nebo analýzou interního systému. Nejlépe si představíme výpočet na jednoduchém příkladu:
Zákazník u nás průměrně utratí za rok 10 000 Kč, průměrná hrubá marže je 20 % a víme, že se k nám pravidelně vrací 20 % zákazníků.
CLV = 10 000 Kč × 0,2 / (1 − 0,2)
Celková hodnota zákazníka je 2 500 Kč po dobu 1 roku.
Pokud chceme posílit celkovou hodnotu zákazníka, nejlépe tak učiníme retenčními marketingovými metodami, které cílí na jeho věrnost.
Závěrem
Představili jsme vám základní a užitečné metriky, se kterými můžete hned začít. Je jich samozřejmě mnohem více a je jen na vás, kterou si zvolíte a jak ji upravíte. Pokud byste však měření, reportování a optimalizaci vašeho online marketingu raději svěřili někomu zkušenému, ozvěte se nám a my už se o vše postaráme.
Jsem copywriter, který se nezalekne žádného textu. Baví mě sledovat a testovat novinky ze světa online marketingu. Píšu o nich a dalších zajímavých tématech na blogu Suzzie, kde jsem momentálně na stáži díky projektu #HolkyzMarketingu.
Pojďme se sejít
Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.
Kontaktujte nás
Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!