Proč používat hashtagy na Instagramu a jak je vybírat?

Obsah článku

Ze světa onlajnu

Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.
Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.

    Věděli jste, že od roku 2010 je slovo hashtag oficiálně uznané Oxfordským slovníkem jako nové slovo? Ano, na mysli máme přesně ta slova, která dnes a denně vídáte zejména pod instagramovými příspěvky, před nimiž je křížek, chcete-li znak #. Někteří zlí jazykové tu a tam mohou tvrdit, že hashtagy jsou zastaralé a jejich využívání už není nutné. Nenechte se ale zmást. Opak je pravdou. V dnešním článku vám ukážeme, proč hashtagy používat, jaké vybírat, jak s nimi nakládat a kterým se raději vyhnout obloukem.  

    Co je to ten #hashtag? 

    Hashtag je v podstatě každé slovo či sousloví, před které umístíte znak #. Používat je můžete hned s několika účely, které si níže vysvětlíme. Tím hlavním a prvotním je především stručné a jasné popsání toho, co uživatelé mohou na daném příspěvku vidět. 

    Každý hashtag funguje také jako klíčové slovo. Jakmile k nějakému příspěvku přidáte konkrétní hashtag, tak ho s jeho pomocí na Instagramu i najdete. Tímto způsobem tak můžete pod jedno slovo či sousloví shromažďovat všechny příspěvky na dané téma, čímž se zvyšuje i jejich viditelnost.  

    Všechny příspěvky s hashtagem #mesictransparentnosti

    Jak hashtag vytvořit? 

    Když už víme, co to hashtagy jsou, pojďme si říct, jaké druhy existují a jak je tvořit

    Popisovací hashtagy

    Začneme od úplného základu, kterým jsou popisovací hashtagy. První a hlavní funkcí hashtagů je právě popis toho, co uživatelé v příspěvku vidí. V drtivém množství bývají popisovací hashtagy pouze velice obecné a nepopisují nic moc konkrétního. Do této skupiny patří všem známé hashtagy jako třeba #summer, #love, #friends, #fashion, #food, #travel a mnoho dalších. Ačkoliv tyto hashtagy mohou potenciálně zvýšit dosah vašeho příspěvku a zároveň i počet lajků, tak jen zřídka vám mohou přinést i nové sledující či potenciální zákazníky. Důvod je prostý. Ačkoliv mají tyto hashtagy velkou sledovanost, tak je u nich i velká konkurenčnost kvůli jejich častému užívání v příspěvcích.

    Příspěvek s popisovacími hashtagy

    Umístění 

    Druhým hojně využívaným typem hashtagů jsou ty, které přímo souvisí s nějakým místem či lokalitou. Tyto hashtagy se hodí pro doporučení konkrétního místa, podniku, země či služby. Pokud jste například majitel kavárny v Brně, přidejte pod příspěvky hashtag #KavarnaBrno nebo #KamVBrne. Jakmile budou vaši potenciální zákazníci hledat místo s dobrou kávou, pod tímto hashtagem vás na Instagramu najdou. 

    Příspěvky s hashtagem #kamvbrne

    Hashtagy dle zálib 

    Do této skupiny hashtagů spadají všechny ty, které se týkají nejrůznějších zálib, jako #cestovatel, #sportovec, #coffeelover či #knihomol. Uživatelé se díky nim mohou dostat právě k tomu obsahu, o který se zajímají. Skvělým příkladem je hashtag firmy se sportovními produkty a zdravou výživou Aktin #makamnasobe, který propojuje uživatele žijící zdravým životním stylem. 

    Hashtag #makamnasobe uvedený v BIO firmy Aktin

    Aktin svoji práci s hashtagem #makamnasobe ještě povýšil o level výš. Nejen, že ho používá na svých sociálních sítích, ale přidává ho i na svoje produkty. A za to má od nás velký potlesk

    Produkty s hashtagem #makamnasobe

    Komunitní hashtagy 

    I komunitní hashtagy se velice prolínají s ostatními skupinami. Nicméně typické pro tyto hashtagy je, že spojují určité komunity. Mohou to být uživatelé stejné národnosti, vyznání či se stejným životním stylem. Hojně využívaným hashtagem se v posledních letech stal například #vegan. 

    Příspěvky s hashtagem #vegan

    Vaše vlastní hashtagy

    Máte nápad, vlastní značku či název originální kampaně? Prima. Využijte je i pro své hashtagy. Velice jednoduše je totiž můžete propojit i s komunitními hashtagy a použít je tak pro budování lepších komunitních vazeb. Skvělým příkladem jsou hashtagy, se kterými přišly světově známé značky, jako je například Ikea, Starbucks či Česká spořitelna se svým hashtagem #silnější, podle kterého pojmenovala i svoji kampaň. 

    Kampaň České spořitelny s hashtagem #silnejsi

    Jak hashtagy používat? 

    „Na tom nezáleží, hlavně, ať tam nějaké jsou.“ Špatně. S tímto přístupem byste pravděpodobně moc daleko nedošli. Nyní, když už víme, co to hashtagy jsou a jaké druhy existují, se můžeme společně zaměřit na to, jaký způsobem je správně používat. 

    Rešerše je základ

    Jak řekl Alexander Graham Bell, americký vědec a vynálezce: „Před čímkoliv jiným je příprava klíčem k úspěchu.“ A u sociálních sítí to platí dvojnásob. Než přidáte nějaké hashtagy k jakémukoliv ze svých příspěvků, nejprve si zmapujte terén. Jaké hashtagy využívá vaše konkurence? O co se zajímají vaši sledující? Sledují nějaké konkrétní hashtagy? To jsou otázky, na které potřebujete znát odpovědi. 

    Znáte odpověď? Skvěle! Můžeme se přesunout k dalším, trochu konkrétnější otázkám. Položit je můžete buď sobě, nebo i starému příteli Googlu

    Jaké hashtagy používat?

    Nyní vám z rešerše vyšly možná desítky hashtagů, které byste mohli pod svůj příspěvek použít. Všechny tam ale dát nemůžete. Ke každému příspěvku Instagram povoluje přidat maximálně 30 hashtagů

    Jak tedy vybrat ty správné? 

    Odpověď je jednoduchá. Buďte konkrétní a především relevantní. Ke svým příspěvkům přidávejte opravdu pouze ty hashtagy, které k nim patří. Zároveň se snažte vyhýbat hashtagům, které používá téměř každý. Kupříkladu pod hashtagem #fashion je v současné době více než 1 miliarda příspěvků. Pokud jsou vaše příspěvky zaměřené na módu, tak pod tímto hashtagem se s jistotou ztratí a budou k nedohledání. 

    Příspěvky s hashtagem #fashion

    Ke svým příspěvkům se tak snažte vybírat ty hashtagy, u kterých je maximálně 100 tisíc příspěvků (Later.com). Zde je totiž mnohem větší pravděpodobnost, že váš příspěvek bude vidět a zaujme mnohem více uživatelů. 

    Dávejte si pozor na …

    Zakázané hashtagy 

    Ano. Tak jako Santa má svůj list hříšníků, tak i Instagram má svůj list zakázaných hashtagů, které není zrovna nejvhodnější používat. 

    Proč řešit zakázané hashtagy? 

    Představte si modelovou situaci. Svůj příspěvek jste vizuálně vyladili k dokonalosti, popisek je skvělý a čtivý. K příspěvku ještě doplníte nejrůznější hashtagy a kliknete na tlačítko „Zveřejnit“. Jenže ouha. Téměř nulová odezva a vaše práce přišla vniveč. Proč? Pravděpodobně jste použili jeden, dva nebo i více zakázaných hashtagů

    Instagram tak dostal jasný signál a váš příspěvek se rozhodl buď nezobrazovat, což je pravděpodobně ještě ta nejlepší varianta, nebo dát vašemu profilu shadow-ban, což znamená, že se nebude zobrazovat dalším uživatelům, kteří vás nesledují. 

    Třetí a asi nejhorší variantou je, že Instagram váš profil za používání zakázaných hashtagů deaktivuje. A to přece nechcete.

    Ptáte se, jak se tedy na černou listinu nedostat? Seznam zakázaných hashtagů najdete například na této stránce. Nicméně buďte na pozoru, seznam je velice často aktualizovaný a přibývají na něm nové a nové hashtagy. Pokud byste si tedy chtěli být opravdu jistí, že hashtag, který chcete použít, není zakázaný, můžete si ho ověřit v této aplikaci. 

    Stále stejné hashtagy 

    Každý příspěvek se stejnými hashtagy? To raději ne. Vytvořit hashtagy ke každému příspěvku zvlášť je sice pracnější cesta, ale rozhodně se vyplatí. Buďte kreativní a hashtagy obměňujte. Že vám hashtagy fungovaly u jednoho příspěvku, totiž automaticky neznamená, že budou stejně fungovat i u druhého. Zkoušejte, vymýšlejte a nebojte se. 

    Příspěvek s opakujícími se hashtagy

    Kam hashtagy umístit? 

    Otázka, nad níž jste si možná nejednou lámali hlavu, a nebo vás ani nikdy nenapadla. Je lepší přidávat hashtagy přímo do popisku příspěvku, nebo do komentáře pod něj? Možné je samozřejmě obojí.  

    Má to nějaké výhody? 

    Studie, kterou provedl tým Socialinsiders společně s nástrojem Quuu, ukazuje, že 93,8 % ze zkoumaných značek přidává hashtagy ke svým příspěvkům přímo do popisku. Výsledky studie dále zobrazují, že příspěvky s hashtagy přímo v popisku mají větší dosah než příspěvky, u kterých jsou hashtagy vložené jako první komentář. Tyto rozdíly jsou zejména u profilů, které mají od 10 do 50 tisíc sledujících. 

    YouTube video o zahraniční studii

    A kolik jich tedy použít? 

    Výše zmíněná studie dále zkoumala i optimální počet použitých hashtagů. Výsledky ukazují, že značky, které hashtagy dávají do komentáře pod příspěvek, používají většinou pouze 2 hashtagy. Oproti tomu značky, které přidávají hashtagy klasicky do popisku příspěvku, používají od 7 do 30 hashtagů, čímž se pravděpodobně snaží o největší možné využití hashtagů, které Instagram v popisku nabízí.

    Počet hashtagů u příspěvku

    Z dřívějších studií však vyplývá, že optimální počet hashtagů u příspěvku je 7–11. Nicméně vždy záleží na celkové strategii a nelze navíc opomenout fakt, že algoritmus Instagramu se neustále mění. 

    Nástroje pro analýzu hashtagů

    Pokud stále ještě trochu tápete a nevíte, které hashtagy pro své příspěvky vybrat, můžete použít některý z těchto nástrojů pro analýzu hashtagů

    Aplikace Top Tags je uživatelsky jednoduchá a může pomoci úplnému nováčkovi i ostřílenému markeťákovi. Kromě analýzy hashtagů vám pomůže i kombinovat hashtagy z různých kategorií tak, abyste dosáhli vytouženého výsledku. 

    Dalším nástrojem je aplikace AutoHash, která je schopna vygenerovat nejlepší hashtagy na Instagram přímo vám a vašim příspěvkům na míru.  

    Aplikace AutoHash

    I Webgram je skvělým nástrojem pro nalezení těch nejlepších hashtagů přímo pro vás. Je bezplatný a velice jednoduchý na ovládání. Jeho velkou předností je navíc to, že kromě skvělého výběru hashtagů vám umí zobrazit i seznam uživatelů, kteří daný hashtag používají.

    Závěrem 

    Za znak # můžete dát v podstatě cokoliv, co vás napadne. Nedržte se pouze klasických hashtagů, vyzkoušejte i jiné a nové. Mějte však na paměti, že hashtag nemůže obsahovat interpunkci a speciální znaky, tedy až na podtržítko. Pokud používáte delší víceslovné hashtagy, je lepší slova oddělovat velkými písmeny. Jejich čtení poté bude pro vás i vaše sledující snazší. 

    Chcete poradit se sociálními sítěmi? Nebojte se na nás obrátit. Velice rádi vám zodpovíme všechny vaše otázky při osobní schůzce či online

    Zuzana Ševčíková
    Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.

    Pojďme se sejít

    Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.

      Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
      +420 771 177 011
      info@suzzie.cz
      Všechny kontakty
      Impact Hub,
      Drtinova 557/10,
      150 00 Praha 5
      Impact Hub,
      Cyrilská 7,
      602 00 Brno
      Zobrazit na mapě
      © 2024 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
      Suzzie.cz logo
      Pro váš úspěch v digitálním světě.

      Líbí se vám článek?

      Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.