STDC aneb proč je důležitá cesta zákazníka

Obsah článku

STDC (see, think, do, care) — revoluční pohled na online marketing, který před několika lety obletěl celý marketingový svět. Je postavený na selském rozumu a pokud jej přizpůsobíte svým potřebám, má potenciál vám pomoci lépe pochopit váš byznys a přinést kýžené zvýšení zisků. 

V čem tedy spočívá největší přínos této jednoduché „marketingové tabulky“? Vydejte se s námi na cestu, která vede přímo do srdce zákazníka ve všech fázích nákupního procesu

Tradiční postup: Přesvědč a prodej

Prodat služby či zboží je primární potřebou každého podnikatele či firmy. Proto se také mnoho z nich soustředí pouze na tuto fázi, která spočívá v prodeji nebo spíše nákupu z pohledu zákazníka. 

Slevové akce, lákavé nabídky, reklama — cokoliv co zaujme a přesvědčí, aby zákazník nakoupil právě u vás. Snadno měřitelný postup, který však neumožňuje jednu zásadní věc — budování vztahu. Zákazníci se totiž často o nákupu rozhodují mnohem dříve, než si myslíte. 

Základní myšlenka STDC? Budujte vztah se svým zákazníkem

Že soustředit se pouze na tuto „akční a rozhodovací část“ nákupního procesu je poněkud krátkozraké, došlo strůjci celé myšlenky STDC Avinashi Kaushikovi už před 7 lety. O dva roky později celou metodu aktualizoval a postupně se z ní stal hit všech marketingových stratégů (nebo je minimálně donutil se nad celým procesem pořádně zamyslet).

Podstatou metody je rozdělení nákupního procesu do 4 fází, v nichž se vyskytuje cílová skupina vašich zákazníků. V každé fázi má cílová skupina odlišné potřeby a abyste ji zaujali, musíte jí nabídnout trochu jiný druh obsahu. Přičemž platí, že čím dříve potenciální zákazníky zaujmete, tím větší konkurenční výhodu získáte.

Ve všech fázích modelu STDC nám pomůže analýza klíčových slov, díky níž dokážeme najít vhodná slova, která hledají naši potenciální zákazníci na internetu.

Pojďte se s námi podívat na to, co se skrývá pod jednotlivými fázemi této metody a proč vám jejich souhra zajistí zelená čísla ziskovosti v roční uzávěrce.

Marketingový model STDC, autor: Seznam.cz

SEE

V první fázi oslovujeme největší skupinu lidí, která trvá klidně celé měsíce, než někteří z nich přejdou do další fáze nákupního procesu.

Neplatí však, že jde o úplně kohokoliv. Už v tomto kroku obsah zaměřujeme na osoby, které se zajímají o témata spojená s vaším podnikáním. Tzn. aktuálně necítí potřebu váš produkt koupit, ale v budoucnu by mohli — poté, co je zaujmeme a dostaneme se do jejich podvědomí. 

Nejčastěji jsou uplatňovány tyto on-line marketingové kanály:

THINK 

V druhé fázi se zaměřujeme na skupinu lidí, která uvažuje nad koupí produktů/služeb z vašeho portfolia. V této fázi se potenciální zákazník rozhoduje, zda dané produkty/služby potřebuje a využije. Hledá řešení svého problému či potřeby, porovnává s konkurencí. 

Vaším úkolem je tedy nabídnout takový obsah, který zákazníkovi pomůže s rozhodováním a převáží pomyslnou misku vah ve prospěch vašeho produktu či služby.

Právě v této fázi vám ideálně poslouží podrobně vypracovaná analýza klíčových slov, která napoví, na jaké fráze a konkrétní slova se zaměřit. 

Ukázka filtrování tématu v analýze klíčových slov

Z pohledu obsahu sdělení nejlépe poslouží:

Dále je vhodné sledovat internetové diskuse a zapojovat se do nich. Může zde totiž být zmínka o vašich či konkurenčních produktech. Označení a zmínky na externích webech lze monitorovat například pomocí Google Alerts, na sociálních sítích pak třeba prostřednictvím nástroje SentiOne.

DO 

Ve třetí fázi zákazník ví, co chce a má v úmyslu nakoupit — jedná se tedy o nejvíce konverzní část celého procesu. Vy se musíte postarat o to, aby to bylo právě u vás. Napnout veškeré síly, využít možnosti a převálcovat konkurenci. Zkrátka ho přesvědčit, že jsou to právě vaše služby/produkty, po nichž prahne jeho srdce. 

Nejčastěji jsou uplatňovány tyto on-line marketingové kanály:

CARE

Na závěr přichází nejdůležitější, ale velmi často opomíjená fáze — hýčkání věrných zákazníků. V této fázi jsou cílovou skupinou zákazníci, kteří u vás už v minulosti nakoupili. 

Vaším záměrem by mělo být udržování kontaktu, nabízení doplňkového zboží/služeb a kvalitní péče v podobě poděkování za nákup či nabídnutí slevy na ten další. Cílem je, aby tito zákazníci měli důvod pro další nákup využít právě vaší nabídky produktů/služeb. 

Vyzkoušejte:

  • nápadité a hezké poděkování za nákup,
  • nabídku slevy,
  • doporučení doplňkového zboží/služby,
  • nabídku věrnostního programu.

Závěrem

STDC je skvělým odrazovým můstkem a základem pro komplexní marketingovou strategii. Pokud startujete nový projekt, nebo se snažíte pohnout z mrtvého bodu, rozhodně se vyplatí se nad jejím principem minimálně zamyslet. 

Pevně doufáme, že jsme vám udělali kvalitní náhled do teorie i praxe jedné z nejzásadnějších metod v rámci online marketingové komunikace. 

Pojďme se sejít

Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.
Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
+420 771 177 011
info@suzzie.cz
Všechny kontakty
Impact Hub,
Cyrilská 7,
603 00 Brno
Zobrazit na mapě
© 2020 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
Pro váš úspěch v digitálním světě.

Líbí se vám článek?