Máme tu únor a s ním další nálož novinek z on-line marketingu. Co zajímavého se událo ve světě sociálních sítí? Zbrusu nová sociální síť Clubhouse, aktualizace iOS, která dělá vrásky markeťákům, nebo nová omezení na Instagramu. Pojďme se na to společně podívat blíž.
Kdo neslyšel o Clubhouse, jako by žil na jiné planetě. To je vykreslení situace posledních několika dní, od doby, kdy do našich virtuálních životů vtrhla zbrusu nová sociální síť Clubhouse. A nutno dodat, že způsobila pořádný poprask!
Možná si také kladete otázku, v čem je tolik výjimečná? Proč byste se o ni měli zajímat? Podívejme se na ni podívat trochu víc zblízka.
Clubhouse je sociální síť, která je založená pouze na hlase. Neumožňuje tedy sdílet žádný jiný obsah než právě ten hlasový. Uživatelé se dělí na posluchače a moderátory, tvoří virtuální místnosti, tzv. růmky, a diskutují o tématech z různých sfér. S rozmachem podcastů a obecně audia je celkem logické, že právě tento typ obsahu poměrně rychle našel své příznivce. Pandemická situace ve světě tento trend ještě více zpečetila.
Pravděpodobně tomu přispěla i jakási „uměle vytvořená exkluzivita“, která umožňuje aplikaci využívat pouze na základě pozvánky od stávajících uživatelů. Marketingovému týmu Clubhouse tímto tleskáme za hezkou ukázku vydařené buzzmarketingové kampaně.
Na síti Clubhouse je také zajímavá možnost „potkat“ a diskutovat s vlivnými osobnostmi jako je například Petr Ludwig či Petr Mára, kteří si aplikaci rovněž oblíbili. Další zajímavou možnost přináší také pro firemní propagaci. Diskutovat tak aktuálně můžete například ve skupinách Rohlíku či Alzy.
V současné době aplikace funguje pouze v rámci systému iOS, nicméně verze pro Android na sebe prý nenechá dlouho čekat. Proslýchá se také, že brzy bude dostupná úplně pro všechny (a také, že bude fungovat na základě předplatného). Pokud tedy zatím nemáte pozvánku, rozhodně nemusíte zoufat.
Některé aktualizace jsou zcela neškodné, jiné mohou způsobit poměrně zásadní problémy. Příkladem za všechny je nová aktualizace softwaru, se kterou nedávno přišla firma Apple. Po aktualizaci zařízení na iOS 14 se uživatelům zobrazí vyskakovací upozornění, které dává možnost blokovat identifikátor IDFA. Tento identifikátor sleduje online aktivity uživatelů a zlepšuje zacílení reklam, čehož využívá Facebook při oslovování relevantní cílové skupiny zákazníků prostřednictvím placené reklamy.
Je tedy zřejmé, že aktualizace může pořádně zamíchat kartami v rámci současného obchodního modelu on-line reklamy. I přesto, že nebude tak markantní jako v USA (V ČR k únoru 2021 využívá iOS prozatím asi 20 % uživatelů), je pravděpodobné, že přinese změny v algoritmu, prodloužení doby v rámci reportů, kvůli předávání informací mezi společností Facebook a Apple aj.
Už jste slyšeli o tom, že Instagram testuje další nové omezení? Někteří uživatelé si aktuálně stěžují na omezení související se sdílením příspěvků z feedu ve stories.
Náhodně vybraným uživatelům byla podle všeho ze strany Instagramu tato funkcionalita na čas odepřena. Právě ona však představuje způsob, jak tvůrci své fanoušky upozorňují, že vydali nový příspěvek. Jestli toto omezení zůstane nastálo a rozšíří se na všechny uživatele Instagramu, ukáže čas.
I další sociální sítě přinesly v poslední době mnoho zajímavých „upgradů“, které vám mohou pomoci rozšířit obzory. Vybrali jsme pro vás novinky ze sociálních sítí Facebook, YouTube a Pinterest
Zajímá vás co se děje doma i ve světě? Pak vás rozhodně bude zajímat nová zpravodajská karta, kterou postupně zavádí Facebook. Facebook News nabídne hlavní zprávy dne z domácích i světových médií, přičemž svá oblíbená média si můžete podobě jako v rámci klasického feedu přizpůsobit na základě zdrojů a témat, které vás zajímají.
YouTube přichází s poměrně zajímavou novinkou, jak získat pozornost fanoušků na první dobrou. V současné době totiž testuje novinku, která umožní tvorbu krátkých klipů z nejzajímavějších pasáží videa či živého přenosu. Až dosud museli tvůrci při sdílení videí používat adresu URL stránky celého videa. Klipy umožní sdílet pouze část videa nebo živého přenosu (v délce 5 až 60 sekund) s uvedením unikátního zdroje.
Příběhy jsou interaktivní forma obsahu, která zkrátka táhne. Nyní je proto testuje i Pinterest ve formě Story Pins, které však na rozdíl od Instagramu nemají životnost jen 24 hodin, ale je možné se k nim kdykoliv vracet. Zajímavé rozšíření přináší také možnost vkládání kreativních titulků a sekce komentářů, která umožňuje lepší komunikaci s fanoušky.
Pevně věříme, že i tentokrát byl pro vás náš výběr zajímavý a pomohl vám zase o trochu rozšířit obzory na poli on-line marketingu.