Jak se vyhnout hacknutí účtu a co dělat, když už je pozdě

Obsah článku

Ze světa onlajnu

Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.
Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.

    Možná patříte mezi ty šťastné, jejichž reklamní účet na Facebooku běží bez nejmenších problémů. Ale i přesto byste měli nyní zbystřit – hacknutí účtu se může týkat i vás a je dobré si raději zkontrolovat, zdali jste udělali maximum pro to, abyste tomu předešli.

    Dvoufaktorové ověření Business Manageru nestačí?

    Nestačí. Bohužel. Stejně jako se stále vyvíjí a zdokonaluje zabezpečení, vyvíjejí se a zdokonalují se i hackeři v jejich metodách a postupech. Proto prosím věnujte 5 minut čtení tohoto článku a následně dalších 15 minut ve vašem Business Manageru.

    Jak se tedy maximálně zabezpečit proti cizímu vniknutí do vašeho reklamního účtu?

    • Nastavit dvoufázového ověření u každého osobního účtu, který je součástí Business Manageru a nastavit dvoufázové ověření i pro samotný Business Manager

    Možná jste si nedávno všimli, že některé osoby, které jsou součástí Business Manageru, typicky např. účetní, které pouze stahují faktury, najednou nemohou faktury zobrazit, aniž by jim Facebook v rámci chyb napověděl proč. Zakopaný pes většinou bývá právě v míře zabezpečení konkrétního osobního účtu. Zkontrolovat si to můžete klasicky v nastavení.

    Chybějící dvoufázové ověření uvidíte v Business Manageru v sekci Nastavení firmy – Lidé.

    Dále je určitě vhodné zabezpečit samotný Business Manager. V praxi to znamená, že pokud někdo bude chtít např. zobrazit právě nastavení, zobrazí se mu stránka pro vepsání kódu zaslaného prostřednictvím SMS. Za těch pár kliků navíc to rozhodně stojí.

    Nastavte si jej tedy zde:

    Dvoufázové ověření k Business Manageru nastavíte v sekci Nastavení firmy – Informace o firmě.
    • Mít dostatek administrátorů a udělat si v Business Manageru pořádek, tzn. odstranit lidi i položky, které už nejsou aktuální.

    Zní to jako klišé, ale ze zkušenosti víme, že v Business Manageru bývá často u klientů velký nepořádek. Staré stránky, neaktualizované údaje, spousta osob, kteří již ve firmě nepracují apod.

    Neaktuální osoby odstraňte, zkontrolujte u každého práva, které v rámci Business Manageru mají a případně doplňte. Staré stránky vymažte, stejně jako sdílení položek s jinými Business Managery, které už s vaším businessem nemají co dočinění.

    Doporučujeme mít v rámci Business Manageru více adminů, min. 2 právě pro případné problémy a jejich včasné řešení.

    • Nastavit si maximální ochranu aplikací – e-mailů, které jsou přímo navázané na Facebook.

    Velká většina dnešních útoků na reklamní účty pochází právě z osobních Facebookových profilů. Takže, mimo dvoufázové ověření na osobním profilu, je vhodné si zabezpečit další aplikace, které mají přímou návaznost – např. e-maily. Zkontrolujte si raději, zdali někde nemůžete zabezpečení ještě navýšit. Opět – je to otrava, ale mnohem větší otrava je získávat reklamní účet zpět.

    • Eliminovat klikání na podezřelé e-maily, odkazy, aplikace etc.

    Facebook po vás nikdy nebude chtít přihlášení skrze odkaz zaslaný v e-mailu. Jakékoliv další podezřelé požadavky je vhodné bystře vyhodnotit a vyhnout se zkratkovitému jednání. Více povídání přímo od Facebooku k zabezpečení naleznete zde.

    Něco se pokazilo aneb když se objeví něco podezřelého a je potřeba zasáhnout

    • Přišel vám e-mail o tom, že XY je nyní součástí vašeho Business Manageru a vy ho neznáte nebo máte pocit, že už tam dávno byl nebo je to prostě podezřelé.

    Facebook je známý tím, že posílá e-maily týkající se každé drobnosti, proto zprávy od Facebooku začínáme pomalu ignorovat, protože je to to stejné stále dokola – někdo přidal komentář, tady máte fakturu apod.

    Pokud mezi e-maily narazíte na ten, který informuje o změnách v osobách Business Manageru, raději jej zkontrolujte a pokud nevíte o nikom, kdo by danou změnu provedl, ihned jednejte. Může se jednat i o e-mail informující o přidání člověka, který ale součástí Business Manageru již je – opět je toto krajně podezřelé.

    Ukázka podezřelého e-mailu
    • Byli jste adminem stránky a najednou jste zaměstnanec – nevidíte buď položky, na které jste zvyklí, nebo výčet osob.

    Pokud při kontrole nastavení Business Manageru vidíte sami sebe pouze jako zaměstnance (tedy máte Employee access) místo vašeho původního adminství, jedná se o prvotní znak toho, že vám byl reklamní účet odcizen. Cizí osoba jej ovládá a všechny ostatní osoby, které byly součástí Business Manageru jsou nyní pouze zaměstnanci s omezeným přístupem ­– tedy nemohou vytvářet zásadní změny ani odstraňovat jiné osoby.

    • V info o businessu je v lidech cizí osoba

    Při kontrole sekce Business info úplně dole narazíte na jméno. Dost možná se bude jednat o někoho, koho vůbec neznáte. Někdy nemusí jít tak docela o jméno – mohou to být pouze znaky, například níže konkrétní hackerský profil. Nyní už je situace jasná a měli byste ihned přistoupit k dalšímu bodu.

    • Ihned zablokovat kartu

    Všechny debetní karty, které jsou součástí Business Manageru, nechte u své banky okamžitě zablokovat. Hackeři postupují ultra rychle, nenápadně zkopírují vaše kampaně a rozjedou vlastní reklamu – za desítky či stovky tisíc (záleží na vaší kartě a nastaveném limitu utrácení).

    Blokace karty je to jediné, co můžete reálně v tento moment dělat, jelikož váš účet je dočasně pod kontrolou cizí osoby. Facebook má sice tendence takto zpronevěřené peníze klientům zpětně vracet, jedná se ale o zdlouhavý proces a raději se mu vyvarujte.

    • Ihned vše nahlásit na podporu zde. Pokud se případ táhne, neustále se ptát, psát, žádat o aktuální status, případně jít na chat podporu znovu.

    Po blokaci karty doporučujeme ihned zajít na Facebook podporu – ideálně dostat se na chat support (podporu po chatu/v Messengeru), máte-li možnost. Zde vyselektujete váš účet a můžete přímo zvolit z nabízených témat hacknutý účet. Buďte připraveni – tedy po celou dobu procesu si ideálně dělejte screenshoty všeho podezřelého, včetně mailu, vašich oprávnění apod. Je vhodné mít také uložené ID Business Manageru, ID reklamního účtu, které po vás dost pravděpodobně bude v nějaké fázi vyřizování podpora chtít. Také buďte připraveni na to, že veškerá komunikace probíhá v angličtině (psaná a případně i telefonická).

    Na podporu se dostanete skrze tento odkaz. Úplně dole na stránce je pak také zkratka vedoucí mimo dopředu zpracované otázky a odpovědi přímo na chat.

    Držíme palce a pevné nervy

    To jsou za nás všechny tipy, které se nám doposud osvědčily. Mimo ně vám můžeme maximálně popřát hodně štěstí a pokud si nebudete vědět rady, obraťte se na nás a my vám zkusíme pomoci.

    Zuzana Ševčíková
    Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.

    Pojďme se sejít

    Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.

      Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
      +420 771 177 011
      info@suzzie.cz
      Všechny kontakty
      Impact Hub,
      Drtinova 557/10,
      150 00 Praha 5
      Impact Hub,
      Cyrilská 7,
      602 00 Brno
      Zobrazit na mapě
      © 2024 Suzzie.cz. Všechna práva vyhrazena.
      Suzzie.cz logo
      Pro váš úspěch v digitálním světě.

      Líbí se vám článek?

      Vyplňte prosím svou e-mailovou adresu a my vám jednou za čas pošleme newsletter s tím nejlepším obsahem.