V prvním článku jsme probrali, co je to analýza klíčových slov a kde všude se uplatňuje. V rámci pokračování vám ukážeme, jak prakticky postupujeme při její tvorbě. Přečtěte si o 5 základních krocích, bez kterých se kvalitní analýza klíčových slov rozhodně neobejde.
1. Vyhledávání informací
Analýzu klíčových slov zahajujeme hledáním informací o stěžejních tématech vašeho podnikání. Vycházíme při tom ze samotného webu klienta a fungujících kampaní. Spoustu podkladových dat tak čerpáme z Google Analytics, Google Ads, Sklik, ale také z našeptávačů a dalších marketingových platforem.
Dalším zdrojem cenných informací je pak samotný klient, který nás často upozorní na slangové výrazy související s jeho produktem či službou, případně nám zprostředkuje informace o personách či cílových skupinách. Snažíme se zkrátka o maximální pokrytí všech témat, pro která budeme optimalizovat jednotlivé stránky webu.
2. Sběr dat
Poté, co přesně určíme témata, se pouštíme do sběru dat. V tomto případě platí, že čím více informací získáme, tím přesnější výsledky vám můžeme poskytnout. Nastává fáze hledání jehel v kupce sena – přesněji tedy zdrojových dat, která lidé v souvislosti s vaším tématem vyhledávají. Z těchto zdrojových dat budeme v dalších krocích zjišťovat jejich hledanost, konkurenčnost, cenu za proklik či relevanci s tématem podnikání klienta. Pracujeme při tom nejčastěji s těmito zdroji:
Reklamní nástroj Sklik
Reklamní nástroj Google Ads
Google Analytics a Google Search Console
Našeptávače vyhledávačů – získání dalších relevantních dotazů, které lidé vyhledávají
Inspirace od konkurence
3. Třídění a čištění dat
V této fázi se zbavujeme všech nerelevantních dotazů. Jedná se nejčastěji o takové dotazy, na které není na vašem webu vhodné tématicky odpovídat. Dále odstraníme duplikace a dotazy, které do analýzy nepatří a nejsou nijak využitelné pro klienta.
4. Určení klasifikačních schémat neboli dimenzí
Každé slovo či slovní spojení v rámci analýzy klasifikujeme podle určitého klasifikačního schématu, které se nazývá dimenze. Díky vhodně zvoleným dimenzím získáváme unikátní pohled na naše zdrojové informace.
Na obrázku výše uvádíme názornou ukázku analýzy klíčových slov estetické a dermatologické kliniky – v prvním řádku tabulky vidíme několik dimenzí (způsob, specializace, FAQ, atd.). Můžeme si tak například vybrat dimenzi problematiky a vyfiltrovat všechna slova, která se týkají akné. Takové informace pak může využít copywriter či správce webu při tvorbě landing page nebo blogového článku, a vytvořit tak správně optimalizované texty pro vyhledávače.
5. Analýza a vyhodnocení
Závěrečnou fázi analýzy vždy přizpůsobujeme jednotlivým cílům, pro které chceme výstupy využít. Vyhodnocujeme například důležitost jednotlivých dimenzí (či jejich kombinací), které poté využíváme při optimalizaci jednotlivých stránek a podstránek webu, pro potřeby nastavení PPC kampaní využíváme cenu za proklik aj.
Výsledky analýzy klíčových slov klientům zpracováváme do přehledných tabulek a grafů tak, aby se v nich klient dokázal bez problémů zorientovat a přinesly mu užitek v několika oblastech jeho podnikání. Spolu s analýzou vždy klient obdrží také podrobný návod, jak se všemi údaji pracovat.
Už víme, že díky klasifikaci slov lze vyfiltrovat určitá slovní spojení, která bychom měli použít na webu, aby byly texty dobře optimalizovány pro vyhledávače.
Jak můžete vidět výše, získáme rovněž přehled, jak jsou slova vyhledávaná v rámci daného měsíce – tyto informace lze poté využít do obsahového plánu pro blog či online magazín na webu. Díky tomu pak můžeme reagovat na témata, která naší cílovou skupinu v daném čase zajímají.
Rovněž sledujeme, zda se pro dané klíčové slovo váš web zobrazuje, nebo ne. Níže na obrázku můžete vidět počet landing page k vyfiltrovaným slovům na téma akné. Některé řádky obsahují spojení „Not found“ což znamená, že na takové klíčové slovo nemáme optimalizovanou stránku a můžeme se na to po konzultaci s klientem či přímo s copywriterem dále zaměřit.
Níže můžete například vidět ukázku toho, jak jsme využili dimenzi s jednotlivými problematikami, jako jsou žilky, zvracení, znaménka, výrůstky atd. Sledovali jsme, jaká je jejich hledanost v rámci jednotlivých měsíců, což jsme pak využili i při tvorbě online a offline kampaní.
Závěrem
Pevně věříme, že jsme vám poskytli náhled do našeho postupu při tvorbě analýzy klíčových slov. Pokud by vás zajímaly odpovědi na nejčastější otázky, které souvisí s analýzou klíčových slov, přečtěte si 3. díl ze série analýza klíčových slov, kterou jsme pro vás připravili. V případě, že máte konkrétních dotazy ohledně této problematiky, neváhejte nás kontaktovat.
Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.
Pojďme se sejít
Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.
Kontaktujte nás
Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!