UX (User Experience) neboli uživatelský prožitek. Ač se to na první pohled nezdá, je spojen s veškerým prozákaznickým počínáním. Nejčastěji se o něm mluví v souvislosti s vývojem webů, je však stejně podstatný také pro výrobu nábytku, aut či zubních kartáčků. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá? Jaké jsou cíle UX designu a proč by vás rozhodně měl zajímat v případě, že se chystáte na tvorbu či redesign vašeho webu?
Co je to vlastně UX design webových stránek?
Zjednodušeně lze říct, že UX design řeší to, jak web funguje, s ohledem na přívětivost pro koncového uživatele. Vždy přitom vychází z podrobné analýzy daného odvětví a navrhuje varianty řešení různých interakcí uživatele s produktem či službou.
V oblasti vývoje webových stránek v ideálním případě předchází samotnému návrhu designu webu, přičemž dohromady spolu musí tvořit harmonický celek. V praxi to znamená, že UX designér navrhne kostru webu, tzv. drátěný model, grafický designér poté tuto kostru opatří jakýmsi „slušivým obalem“. V poslední fázi na scénu vstupuje kodér, který tento webový „polotovar“ opatří všemi funkcionalitami a přivede jej k online životu. Někde mezi vším tím je samozřejmě několik kol testování, konzultací a zkoumání různých variant navrhovaného řešení.
Pro lepší představu, v základu UX vždy řeší:
Strukturu a rozvržení hlavní nabídky webové stránky
Skladbu jednotlivých prvků webové stránky
Responzivitu na různých typech zařízení
Rychlost načítání webu
Spokojenost a konverze – jaké jsou cíle UX designu?
V případě webových stránek je zpravidla primárním cílem UX designu získat konverze v podobě nákupu zboží či služeb. Výsledný web proto musí být jednoduchý a intuitivní, aby pomocí správného rozložení jednotlivých prvků navedl uživatele přesně tam, kam potřebujete, a zároveň v něm zanechal skvělý pocit. Tak skvělý, že ideálně nakoupí znovu nebo minimálně vaše webové stránky, a potažmo zboží či služby, doporučí svým známým.
UX design však úzce souvisí také s marketingem. Produkt či službu je v další fázi potřeba prodat cílovým zákazníkům. Dalším dílem do skládačky je tak promyšlená propagace, branding, hezké balení či nalezení nejlepších distribučních kanálů.
Ideálním příkladem vzorového plnění UX cílů je jednoznačně firma Apple, která celý svůj úspěch postavila především na pozitivním uživatelském zážitku. Od webových stránek, propagace, designu produktů, balení až po zážitek z nákupu samotného produktu a posléze jeho používání.
Kvalitní UX design? Je možné ho z pohledu laika poznat?
Zda je UX design kvalitní, či nikoliv, se nejlépe pozná v praxi. Jak to může vypadat?
Pokud váš web navštíví modelový zákazník – například Anička, která se nebude schopna na webu zorientovat – bude neustále vyrušována vyskakovacími okny či reklamami a znuděná nesmyslně dlouhým a neintuitivním nákupním procesem, co udělá? Ano, hádáte správně – s největší pravděpodobností odejde ke konkurenci.
Pokud ale Aničku zaujmete neotřelým designem, skvěle se na vašich stránkách zorientuje, najde přesně to, co hledala, a navíc nakoupí i další doplňkové či akční zboží, případně se za nějaký čas vrátí pro „nášup“, je to jasná známka toho, že váš UX designér odvedl dobrou práci.
Dobře promyšlený UX design zkrátka nedovolí, aby zákazník nenašel, co hledá, a naopak byl obtěžován tím, co vůbec nehledá. Ve vysoce konkurenčním prostředí online světa jsou právě tyto prvky často alfou a omegou úspěchu.
UX design by proto měl být:
Zaměřený na uživatele
Jednoduchý a přehledný
Jednotný
Neustále optimalizovaný dle nových trendů
Základní kroky při tvorbě uživatelsky přívětivého webu
Jak tedy vytvořit uživatelsky příjemnou a praktickou webovou prezentaci? V první řadě je vhodné to především přenechat odborníkovi – UX designérovi, který má letité zkušenosti s celým procesem.
Pro základní představu však celý proces obsahuje tyto kroky:
Analýza cílového publika
Analýza konkurence (inspirace, případně odstrašující případ)
Tvorba person a jejich chování (věk, pracovní pozice, demografie, zájmy, potřeby aj.)
Tvorba informační architektury webu (hierarchie obsahu)
Návrh wireframů pro hlavní stránky a podstránky webu (rozmístění prvků, návaznost procesů)
Testování (uživatelské testování, ladění detailů)
Co udělat pro to, aby se váš web stal miláčkem davů?
Vytvořit skvělý web, prohlížeči i zákazníky milovaný, je běh na dlouhou trať. Vyžaduje hodně péče, testování, spolupráce s celým týmem webových vývojářů, analytiky, SEO specialisty a také samotným zadavatelem zakázky, který má určitou představu o výsledku a nejlépe zná cíle svého podnikání.
Právě sladit požadavky klienta se všemi náležitostmi dobrého UX designu bývá často kamenem úrazu a důvodem, proč výsledek nakonec nemusí vyjít podle ideálního scénáře.
S jakými chybami se lze v rámci UX designu nejčastěji setkat?
Špatná konzistence obsahu (písmo, barevnost, vizuální zpracování)
Nepřehlednost (nevhodné rozmístění obsahu a konverzních prvků)
Špatná navigace na homepage i dalších stránkách webu
Pomalé načítání celého webu (více než 3 s jsou jasnou vstupenkou ke konkurenci)
Nevhodné grafické zpracování (neatraktivní design)
Špatná responzivita (neúplné zobrazení stránky na mobilu či tabletu)
Pevně věříme, že jsme vás alespoň v základu uvedli do tajů UX designu. Pokud se chystáte vkročit do vod online marketingu, ať už z pohledu SEO, grafiky či PPC reklamy, rádi vám poradíme, jak prorazit.
Markeťačka tělem i duší. Marketingové strategie, placené reklamy ani e-mailová automatizace mi nejsou cizí. V marketingu jsem jako ryba ve vodě, i proto jsem založila agenturu Suzzie, kde spolu s týmem pracuji na splnění marketingových snů našich klientů.
Pojďme se sejít
Stačí vyplnit formulář níže. Ozveme se Vám do 48 hodin a domluvíme se na termínu. Nákladů se nemusíte bát. Prvních 30 minut konzultace je zdarma.
Kontaktujte nás
Jsme tým marketingových profesionálů specializující se na výkonnostní a obsahový marketing.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!