UX (User Experience) neboli uživatelský prožitek. Ač se to na první pohled nezdá, je spojen s veškerým prozákaznickým počínáním. Nejčastěji se o něm mluví v souvislosti s vývojem webů, je však stejně podstatný také pro výrobu nábytku, aut či zubních kartáčků. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá? Jaké jsou cíle UX designu a proč by vás rozhodně měl zajímat v případě, že se chystáte na tvorbu či redesign vašeho webu?
Zjednodušeně lze říct, že UX design řeší to, jak web funguje, s ohledem na přívětivost pro koncového uživatele. Vždy přitom vychází z podrobné analýzy daného odvětví a navrhuje varianty řešení různých interakcí uživatele s produktem či službou.
V oblasti vývoje webových stránek v ideálním případě předchází samotnému návrhu designu webu, přičemž dohromady spolu musí tvořit harmonický celek. V praxi to znamená, že UX designér navrhne kostru webu, tzv. drátěný model, grafický designér poté tuto kostru opatří jakýmsi „slušivým obalem“. V poslední fázi na scénu vstupuje kodér, který tento webový „polotovar“ opatří všemi funkcionalitami a přivede jej k online životu. Někde mezi vším tím je samozřejmě několik kol testování, konzultací a zkoumání různých variant navrhovaného řešení.
Pro lepší představu, v základu UX vždy řeší:
V případě webových stránek je zpravidla primárním cílem UX designu získat konverze v podobě nákupu zboží či služeb. Výsledný web proto musí být jednoduchý a intuitivní, aby pomocí správného rozložení jednotlivých prvků navedl uživatele přesně tam, kam potřebujete, a zároveň v něm zanechal skvělý pocit. Tak skvělý, že ideálně nakoupí znovu nebo minimálně vaše webové stránky, a potažmo zboží či služby, doporučí svým známým.
UX design však úzce souvisí také s marketingem. Produkt či službu je v další fázi potřeba prodat cílovým zákazníkům. Dalším dílem do skládačky je tak promyšlená propagace, branding, hezké balení či nalezení nejlepších distribučních kanálů.
Ideálním příkladem vzorového plnění UX cílů je jednoznačně firma Apple, která celý svůj úspěch postavila především na pozitivním uživatelském zážitku. Od webových stránek, propagace, designu produktů, balení až po zážitek z nákupu samotného produktu a posléze jeho používání.
Zda je UX design kvalitní, či nikoliv, se nejlépe pozná v praxi. Jak to může vypadat?
Dobře promyšlený UX design zkrátka nedovolí, aby zákazník nenašel, co hledá, a naopak byl obtěžován tím, co vůbec nehledá. Ve vysoce konkurenčním prostředí online světa jsou právě tyto prvky často alfou a omegou úspěchu.
UX design by proto měl být:
Jak tedy vytvořit uživatelsky příjemnou a praktickou webovou prezentaci? V první řadě je vhodné to především přenechat odborníkovi – UX designérovi, který má letité zkušenosti s celým procesem.
Pro základní představu však celý proces obsahuje tyto kroky:
Vytvořit skvělý web, prohlížeči i zákazníky milovaný, je běh na dlouhou trať. Vyžaduje hodně péče, testování, spolupráce s celým týmem webových vývojářů, analytiky, SEO specialisty a také samotným zadavatelem zakázky, který má určitou představu o výsledku a nejlépe zná cíle svého podnikání.
Právě sladit požadavky klienta se všemi náležitostmi dobrého UX designu bývá často kamenem úrazu a důvodem, proč výsledek nakonec nemusí vyjít podle ideálního scénáře.
S jakými chybami se lze v rámci UX designu nejčastěji setkat?
Pevně věříme, že jsme vás alespoň v základu uvedli do tajů UX designu. Pokud se chystáte vkročit do vod online marketingu, ať už z pohledu SEO, grafiky či PPC reklamy, rádi vám poradíme, jak prorazit.
¨