Neúnosné letní horko, nefunkční klimatizace ani spálená ramena nám nezabrání v tom, abychom vám i během těchto parných měsíců dodali ty nejnovější zprávy z online světa. Tak se na to pojďme společně podívat.
V předchozích marketingových novinkách jsme vám představili hned několik nových a originálních kampaní, které by neměly zůstat bez povšimnutí. Ale každá mince má i druhou stranu a i reklamní kampaně se ne vždy podaří podle původních představ.
Jak je vám možná dobře známo, v České republice funguje již pěknou řádku let jistá Rada pro reklamu (RPR), jejímž cílem je dosažení čestné, legální, decentní a pravdivé reklamy na celém území. Lehce krkolomé, leč velmi důležité.
Každá reklamní kampaň však tyto požadavky nesplňuje, a tak pouze za posledních 6 měsíců tohoto roku řešila RPR pět stížností. Stížnosti byly podány na reklamní kampaně známých značek, jako je Nasivin, Jack Daniel’s, Májka od Hamé, hokejový tým Rytíři Kladno či Mercedes-Benz.
Jedna ze stížností padla i na reklamu Nasivin od Procter & Gamble Czech Republic s.r.o. V reklamním spotu jsou zmíněny antivirové účinky Nasivinu. Podle stěžovatelky je právě toto tvrzení problematické, jelikož je v rozporu s podmínkami reklamy na humánní léčivé přípravky, protože není v souladu se schváleným Souhrnem údajů o přípravku (SPC).
Nicméně RPR stížnost zamítla s tím, že tvrzení o antivirových účincích Nasivinu, které jsou v reklamě zmíněné, jsou uvedené v tzv. Summary of Product Characteristics, a tudíž domnění stěžovatelky není pravdivé.
Tato stížnost nebyla první, kterou RPR v souvislosti s Nasivinem řešila. Například v roce 2020 byla dle názoru stěžovatele reklama genderově nevyvážená, protože zobrazovala pouze ženu pomáhající muži s rýmou a ne naopak. I tato stížnost však byla zamítnutá a reklama byla označená RPR jako nezávadná.
Co by mohlo být špatně v reklamním spotu na produkt, jako je Májka? Pojďme si to objasnit. V reklamním spotu vystupuje malý chlapec, který se pro svoji mladší sestru snaží na pouťové střelnici vystřelit srdíčko. Terč je sice zasažený, ale bez toho, aby chlapec vůbec vystřelil. Cíl za něho totiž tajně zasáhl český biatlonista Michal Krčmář.
Proč byla tedy na tento spot podána stížnost? Podle dostupných informací tkví problém závadnosti reklamního spotu právě při zásahu cíle Michalem Krčmářem místo malého chlapce. Stěžovatel toto jednání označuje za neetické a prý dochází k okradení majitele střelnice, a tudíž podvod. Orkla, nadřazená společnost značky Hamé, však argumentovala tím, že v reklamním spotu šlo především o vtip a nadsázku a skrze biatlonistu Krčmáře se pouze snaží motivovat děti ke sportu. Na základě těchto argumentů RPR stížnost zamítla.
Podívejte se a posuďte sami, zdá se vám tento spot závadný?
Stížnost, která už však u RPR uspěla, se týkala reklamního spotu značky Jack Daniel’s. Heslo reklamního spotu zní „Vždycky jsem to chtěl/a udělat!“. Ve spotu jsou vystupující po požití whiskey Jack Daniel’s schopni udělat rozhodnutí různého charakteru. Dle stěžovatele však reklama zobrazuje nutnost posilnění alkoholem, bez něhož by člověk nebyl schopen učinit jakékoliv rozhodnutí. Reklama tak porušuje Kodex RVP článek 8.3, podle kterého reklama nesmí prezentovat alkoholické nápoje jako prostředek k odstranění zábran či strachu vůbec.
V úterý 13. čevence online server Lupa.cz spustil již 16. ročník internetové ankety Křišťálová lupa. Své oblíbence tak můžete nominovat až do 1. srpna.
Ti nejúspěšnější se mohou probojovat až do finálního hlasovacího kola, v němž soutěžící získají své konečné umístění. Finální hlasování bude spuštěno 23. září a skončí 1. listopadu. Slavnostní vyhlášení se uskuteční 25. listopadu v Divadle Archa.
Máte své favority? Koho tipujete na vítěze?
Pokud se ani na vyhřáté písečné pláži nechcete pouze povalovat, ale rádi byste si přečetli alespoň pár stránek dobrého čtiva, tak pro vás máme závěrečný tip, jaká kniha by neměla chybět ve vašem kufru nebo ve vaší čtečce.
Pokud jste ve světě marketingu jako ryba ve vodě, tak jste o této knize už pravděpodobně alespoň jednou zaslechli. Kniha Alchymie: Kouzlo značky a podivuhodná věda úspěchu marketingových nápadů, které nedávají smysl od autora Roryho Sutherlanda, legendy reklamního světa, vám ukáže, jak na správné řešení problémů. Hledáte odpovědi na otázky, co nás ovlivňuje, jak využívat placebo efekt nebo proč jsou tři barevné proužky na zubní pastě tak důležité? Potom by vám tato kniha na letní dovolené neměla chybět.
Doufáme, že jste se v červencových novinkách dozvěděli něco nového. Pokud byste potřebovali poradit se sociálními sítěmi, grafikou nebo e-mail marketingem, můžete se na nás obrátit.